Dobra wiadomość dla podatników VAT, którzy zrezygnowali z tradycyjnych faktur papierowych i zdecydowali się na dokumenty elektroniczne. Fiskus potwierdził korzystną dla nich wykładnię przepisów dotyczących wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej.
Konkretnie chodziło o ustalenie daty otrzymania e-faktury np. w PDF umieszczanej na specjalnej platformie internetowej oraz prawa do odliczenia. We wniosku o interpretację spółka wyjaśniła, że dostała od swoich kontrahentów propozycję wystawiania i przesyłania faktur oraz ich korekt w formie elektronicznej. Z wniosku wynikało, że będą udostępniane w specjalnym serwisie internetowym MiedzyFirmami.pl. Dokumenty będą spełniały warunki integralności, autentyczności oraz czytelności.
Wiadomość o e-fakturze jest generowana automatycznie i wysłana e-mailem
Spółka wyjaśniła, że po umieszczeniu faktury w serwisie niezwłocznie ma otrzymać powiadomienie o tym pod wskazany przez siebie adres e-mailowy. Przy czym ma możliwość jej pobrania lub odrzucenia, gdyby została wystawiona bezprawnie czy błędnie. Regulamin określa też szczegółowe zasady rejestracji, weryfikacji czy usunięcia konta. Zgodnie z jego postanowieniami datą doręczenia e-faktury jest moment, w którym podatnik otrzymuje systemowe powiadomienie o jej wystawieniu i udostępnieniu w serwisie.
Spółka zapytała, czy takie ustalenie wywoła także skutki na gruncie VAT, zwłaszcza w kwestii momentu skorzystania z prawa do odliczenia.
Zdaniem spółki momentem doręczenia e-faktury będzie chwila otrzymania automatycznej wiadomości e-mail o umieszczeniu jej w serwisie. Tym samym co do zasady odbiorca e-faktury będzie mógł odliczyć z niej VAT w okresie, w którym otrzymał to powiadomienie, lub w dwóch następnych okresach rozliczeniowych. Fiskus uznał to stanowisko za prawidłowe. Przypomniał, że ustawodawca nie różnicuje zastosowania prawa do odliczenia ze względu na formę faktury. Aby jednak faktura elektroniczna była dokumentem uprawniającym do odliczenia, musi zostać otrzymana oraz przechowywana w sposób i w formie zapewniającej jej autentyczność, integralność i czytelność.
Organy podatkowe zauważyły, że ustawodawca nie zdefiniował pojęć: moment wystawienia i otrzymania faktury elektronicznej. Odwołując się do wykładni gramatycznej, fiskus stwierdził, że pojęcia te wiążą się z czynnościami faktycznymi, a nie prawnymi.
W konsekwencji potwierdził, że faktury otrzymywane przez system będą zgodne z obowiązującymi przepisami, bo zastosowane rozwiązania zapewniają autentyczność ich pochodzenia oraz integralność ich treści.
Momentem otrzymania faktury umieszczonej w serwisie będzie chwila otrzymania przez spółkę e-maila informującego o tym. Z tym zdarzeniem też skorelowane jest prawo do odliczenia VAT.
numer interpretacji: IPPP2/443-157/13-3/JW