Przepisy ordynacji podatkowej przewidują wydawanie przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych interpretacji przepisów prawa podatkowego, zarówno ogólnych, jak też indywidualnych.

Jednak zgodnie z art. 14o § 1 ordynacji podatkowej wprowadzającym tzw. "milczącą" interpretację, w razie niewydania interpretacji indywidualnej w terminie określonym w art. 14d (a więc maksymalnie nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku) uznaje się, że w dniu następującym po dniu, w którym upłynął termin wydania interpretacji, została wydana interpretacja stwierdzająca prawidłowość stanowiska wnioskodawcy w pełnym zakresie.

W ocenie Rzecznika zastosowana w zaskarżonym przepisie konstrukcja prawna polegająca na tym, że niewydaniem przez organ podatkowy interpretacji indywidualnej jest niesporządzenie jej na piśmie w przewidzianym przez prawo terminie, narusza zasadę zaufania obywateli do państwa i prawa. Tym bardziej, że w świetle przepisów prawa zarówno wydanie jak i niewydanie interpretacji indywidualnej wywiera skutki materialnoprawne po stronie podatnika.

- Obowiązujące prawo reguluje, w jakim terminie interpretacja indywidualna powinna zostać sporządzona na piśmie przez organ podatkowy, nie reguluje natomiast, w jakim terminie już sporządzona interpretacja powinna zostać doręczona podatnikowi. W efekcie art. 14o § 1 ordynacji podatkowej nie zapewnia podatnikom bezpieczeństwa prawnego - stwierdził Rzecznik.

Jego zdaniem powyższy przepis jest niezgodny z zasadą zaufania obywateli do państwa i prawa wynikającą z art. 2 konstytucji RP przez to, że pozbawia wnioskodawcę pełnej wiedzy dotyczącej daty wejścia w życie w stosunku do jego osoby "milczącej" indywidualnej interpretacji podatkowej.