Odpowiadając na pytanie czytelnika, najpierw należy rozważyć, czy można anulować wystawioną fakturę, a jeśli tak, to po spełnieniu jakich przesłanek, i w końcu, czy należy taką fakturę ująć w deklaracji i zapłacić wynikający z niej podatek.

Zgodnie z art. 108 ustawy o VAT w przypadku gdy osoba fizyczna – podatnik VAT – wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Zasada ta odnosi się również do sytuacji, gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego. Należy jednak zwrócić uwagę czy doszło do faktycznego wykonania usługi lub dostawy towaru, a ponadto czy taka faktura została wprowadzona przez podatnika do obrotu.

Przepisy prawa podatkowego, a w szczególności przepisy ustawy o VAT oraz rozporządzenia z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (DzU nr 68, poz. 360), nie regulują kwestii związanych z dopuszczalnością anulowania faktury VAT przez podatnika. Z uwagi zatem na brak regulacji w tej kwestii w praktyce problem ten rozwiązało samo życie.

Może się zdarzyć, że faktycznie nie doszło do wykonania usługi czy wydania towaru, a podatnik VAT wystawił fakturę, ale jej nie doręczył odbiorcy, a więc nie wprowadził do obrotu. W takim przypadku wystawca tej faktury powinien przekreślić oryginał i kopię faktury, dokonać na niej adnotacji, kiedy i dlaczego została anulowana, oraz złożyć podpis w celu potwierdzenia, kto dokonał tej czynności.

Skoro zatem faktura została anulowana, nie będzie jej również w rejestrze sprzedaży. Tak anulowany dokument podatnik powinien przechowywać w osobnym zbiorze faktur anulowanych, aby w przypadku kontroli podatkowej wykazać, dlaczego w ewidencji sprzedaży jest luka w numeracji faktur. Należy zauważyć, że do wspomnianych sytuacji, kiedy to podatnik samodzielnie dokonuje anulowania faktury, powinno dochodzić jedynie wyjątkowo.

Istotne jest także, aby w trakcie każdego roku podatkowego podatnik gromadził w osobnym zbiorze faktury, które zostały przez niego anulowane w ciągu roku.

Skoro zatem wspomniana faktura nie widnieje w rejestrze sprzedaży, a więc także w ewidencjach przychodów, to nie ma obowiązku zapłaty wynikającego z niej podatku.