Pytanie dotyczy w zasadzie kwestii związanych z udostępnianiem w trakcie trwania postępowania podatkowego informacji, w tym przypadku listu od anonimowego nadawcy.
Zgodnie z zasadą jawności postępowania, organ podatkowy w każdym stadium postępowania podatkowego jest obowiązany, stosownie do art. 123 ordynacji podatkowej, umożliwić stronie (lub jej pełnomocnikowi) czynny w nim udział, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych materiałów i zgłoszonych żądań.
Oznacza to zatem prawo przeglądania akt sprawy. Są nimi nie tylko pisma, protokoły czy adnotacje sporządzane przez organy podatkowe, ale także całość dokumentacji posiadanej przez organ podatkowy. Strona postępowania może też sporządzać notatki i kserokopie, a także otrzymywać uwierzytelnione odpisy z akt sprawy. Wyjątkiem są dokumenty objęte ochroną tajemnicy państwowej czy dokumenty wyłączone z akt sprawy z uwagi na interes publiczny.
Następuje tu pewien korelat, albowiem z jednej strony organy podatkowe mają obowiązek udostępniania akt sprawy, a z drugiej strony podatnik jest uprawniony do skorzystania z tej możliwości.
Istotne jest, że udostępnianie akt sprawy dotyczy każdego stadium
postępowania i każdego trybu postępowania, a więc zarówno w I instancji,
jak i II instancji.
Udzielając odpowiedzi na pytanie należy zauważyć, że dokument w postaci anonimu, dotyczący jego firmy, powinien się również znajdować w aktach sprawy.
W takim przypadku strona postępowania może w każdym momencie trwania postępowania żądać wglądu do akt i ich przeglądnięcia. Odnosząc się zaś do kwestii technicznych, to trzeba wskazać, że czynności takiej, tj. przeglądania akt sprawy dokonuje się w siedzibie organu podatkowego w obecności pracownika tego organu.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że strona powinna mieć zapewnione warunki umożliwiające spokojne przeglądanie, a z drugiej strony uniemożliwiające jej dokonywanie wpisów do dokumentów znajdujących się w aktach. Strona postępowania w trakcie przeglądania akt nie może zatem samodzielnie nic wpisywać, poprawiać, wyciągąć z akt itp. Powinna mieć zapewnione takie warunki, żeby nie mogła nic zrobić (wpisać, poprawiać).
Może tylko czytać. Strona ma prawo żądać uwierzytelnienia odpisów lub kopii akt sprawy lub wydania uwierzytelnionych odpisów. Tu znów trzeba zauważyć, że organ podatkowy ma obowiązek spełnić żądanie strony postępowania. Oczywiście wyłączone w takiej sytuacji są dokumenty objęte tajemnicą państwową lub inne dokumenty wyłączone z akt sprawy z uwagi na interes publiczny.
W przypadku odmowy umożliwienia stronie zapoznania się z dokumentami sprawy, przeglądania akt i sporządzania notatek, kopii czy uwierzytelnionych kopii, organ wydaje postanowienie, na które służy zażalenie.