Tak orzekł WSA w Gliwicach 16 kwietnia 2012 r. (III SA/Gl 1684/11).

We wniosku o interpretację przepisów podatkowych spółka pytała, czy może wystawić kontrahentowi za dany okres zbiorczą fakturę korygującą w sytuacji, gdy stosuje rabat do całości dostaw konkretnego wyrobu lub wyrobów wymienionych na fakturze obok innych wyrobów nieobjętych rabatem i czy w związku z tym faktura korygująca może nie uwzględniać pewnych danych określonych w § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia ministra finansów z 28 listopada 2008 r. regulującego zasady wystawiania faktur (obowiązującego do 1 stycznia 2011 r.).

W ocenie spółki nie ma ku temu przeszkód. Spółka powoływała się też na względy praktyczne takich rozwiązań. Organ podatkowy uznał jej stanowisko za nieprawidłowe. Podkreślił, że podatnik może stosować faktury korygujące zbiorcze, jeśli udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług wykonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. Wobec tego towary objęte różnymi stawkami rabatu nie mogą być ujmowane w jednej fakturze korygującej.

Spółka zaskarżyła tę interpretację, zarzucając m.in. naruszenie § 13 ust. 2a rozporządzenia z 2008 r. oraz art. 223 dyrektywy 112, gdyż jej zdaniem przepis ten zezwala podatnikowi wystawić fakturę zbiorczą odnoszącą się do kilku odrębnych dostaw towarów.

Sąd uchylił interpretację. Uzasadniał, że pojęcie „wszystkich dostaw towarów” należy odnieść do konkretnych towarów sprzedanych w danym okresie danemu kontrahentowi, a nie wszystkich towarów będących przedmiotem dostawy dla konkretnego odbiorcy. Dlatego dopuszczalne jest wystawianie zbiorczych faktur korygujących nieobejmujących wszystkich towarów będących przedmiotem dostawy dla określonego kontrahenta, a jedynie towary objęte rabatem o określonej stawce.

 

—Krzysztof Kutek współpracownik Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitt

 

Radosław Pietrzak

Radosław Pietrzak

Komentuje Radosław Pietrzak, starszy menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Warszawie)

Możliwość wystawiania uproszczonych faktur korygujących pojawiła się od 2011 r., kiedy to zmieniono tzw. rozporządzanie fakturowe i dodano w § 13 ust. 2a. (obecnie jest to § 13 ust. 3 rozporządzenia z 28 marca 2011 r.).

Przepis ten zezwala na wystawianie uproszczonych faktur korygujących, które mogą zawierać znacznie mniej danych, a w szczególności możliwe jest w nich nieprzypisywanie rabatów do konkretnych dostaw towarów. Wystarczy wpisanie zbiorczej kwoty rabatu.

Niestety przepis ten wymaga również, aby taka faktura korygująca dotyczyła „wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie”, co w znacznej mierze zmniejszało możliwość wykorzystania tego rodzaju faktur uproszczonych. Wynika to przede wszystkim z tego, że często w obrocie gospodarczym zdarza się, iż rabaty nie są udzielane w stosunku do wszystkich sprzedawanych danemu kontrahentowi towarów lub usług, lecz tylko do niektórych kategorii.

Z ustnego uzasadnienia omawianego wyroku zdaje się wynikać, że sąd zaakceptował dużo mniej restrykcyjną interpretację tego przepisu i zezwolił na stosowanie uproszczonych faktur korygujących w sytuacji, gdy podatnik stosuje różne stawki rabatu dla poszczególnych kategorii towarów sprzedawanych dla danego kontrahenta.

Takie stanowisko sądu niewątpliwie zmierza w pozytywnym dla przedsiębiorców kierunku, gdyż poszerza kategorię przypadków, kiedy nie jest konieczne przygotowywanie klasycznych faktur korygujących, co wymaga znacznie większego nakładu pracy. Jednocześnie należy podkreślić, że stanowisko to nie zmniejsza bezpieczeństwa obrotu również z punktu widzenia organów podatkowych, gdyż w dalszym ciągu w łatwy sposób mogą one zweryfikować, do jakich dostaw towarów odnosi się rabat.

W mojej ocenie, regulacje prawne powinny pójść znacznie dalej i podobnie jak jest to w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej, dopuszczalne powinno być wystawianie uproszczonych faktur korygujących również w odniesieniu do niektórych kategorii towarów lub usług dostarczanych w danym okresie.

Jeśli tylko towary lub usługi, do których będzie stosowana uproszczona faktura korygująca, będą właściwie opisane, to nie powinno budzić wątpliwości, do jakich kategorii stosujemy rabat, a w rezultacie kontrola takich rabatów nie powinna być kłopotliwa dla organów podatkowych. Takie rozwiązanie znacząco uprościłoby obrót gospodarczy.