Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2004/DU2004Nr%2054poz%20535a.asp]ustawy o VAT[/link] zwolnione z podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego:

- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,

- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją,

- finansowane w całości ze środków publicznych,

oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z tego wynika, że od podatku – po spełnieniu dodatkowych warunków – wolne są usługi kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego.

Nie wdając się szerzej w niuanse, można postawić tezę, że większość różnego rodzaju szkoleń zwykle ma charakter kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego. Przykładowo dotyczyć to może szkoleń organizowanych przez różnego rodzaju samorządy zawodowe.

[srodtytul]Dodatkowe warunki[/srodtytul]

Dla zwolnienia usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego od podatku konieczne jest jeszcze spełnienie dodatkowych warunków. Usługi te powinny być bowiem:

- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach albo

- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, albo

- finansowane w całości ze środków publicznych.

[srodtytul]Odrębne przepisy[/srodtytul]

Dla niektórych rodzajów kształcenia zawodowego (przekwalifikowania zawodowego) są odrębne przepisy regulujące formę i zasady ich prowadzenia (np. przepisy wykonawcze dotyczące kursów na prawo jazdy).

W większości natomiast przypadków te odrębne przepisy to [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FF77014FA2F0A88BD7400F17692BD7CD?id=181080]rozporządzenie ministra edukacji i nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (DzU z 2006 r. nr 31, poz. 216, ze zm.)[/link].

Z jego przepisów wynika, że formami uzyskiwania i uzupełniania m.in. umiejętności i kwalifikacji zawodowych są:

1) kurs,

2) kurs zawodowy,

3) seminarium,

4) praktyka zawodowa.

[srodtytul]Wymogi z rozporządzenia[/srodtytul]

Dalsze przepisy rozporządzenia określają wymagania i warunki dla poszczególnych form (dotyczące m.in. czasu trwania zajęć, zasad ich prowadzenia etc.).

Jeśli szkolenia będą organizowane zgodnie z tymi przepisami, to wówczas niektóre z nich – te stanowiące kształcenie zawodowe bądź przekwalifikowanie zawodowe – będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT. Konieczne będzie jednak odpowiednie udokumentowanie przebiegu kształcenia.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia organizator kształcenia prowadzi stosowną dokumentację dla każdej prowadzonej formy kształcenia.

[ramka][srodtytul]Formy kształcenia[/srodtytul]

[b]Kurs[/b] jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.

[b]Kurs zawodowy[/b] jest kursem, którego program nauczania obejmuje usystematyzowane treści nauczania wybrane z programu nauczania dla zawodu, dopuszczonego do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Wyniki kursu zawodowego są zaliczane przy podejmowaniu nauki w szkole dla dorosłych prowadzącej kształcenie zawodowe.

[b]Seminarium[/b] jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż pięć godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy na określony temat, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.

[b]Praktyka zawodowa[/b] jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania uzależnionym od złożoności umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań zawodowych, nie krótszym jednak niż 80 godzin zajęć, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie praktycznych umiejętności zawodowych z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia zawodowego uczestników. [/ramka]

Z tego wynika, że praktycznie dowolne szkolenie o charakterze zawodowym, jeśli tylko „obudowane” zostanie odpowiednią liczbą dokumentów, będzie „kształceniem zawodowym prowadzonym w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach”.

Wystarczy zatem, aby szkolenie trwało co najmniej pięć godzin lekcyjnych. Będzie wtedy seminarium. Dla tego seminarium należy opracować program nauczania (zawierający stosowne elementy) i prowadzić dziennik zajęć edukacyjnych. Szkolenie staje się wówczas usługą zwolnioną z podatku.

[ramka] [b]Konieczna dokumentacja[/b]

[b]Na dokumentację przebiegu kształcenia składa się:[/b]

1) program nauczania,

2) dziennik zajęć edukacyjnych, zawierający

a) listę obecności,

b) wymiar godzin zajęć edukacyjnych,

c) tematy zajęć edukacyjnych;

3) protokół z egzaminu, jeżeli taki został przeprowadzony,

4) rejestr wydanych zaświadczeń. [/ramka]

[ramka][b]Elementy programu nauczania[/b]

Program nauczania każdej formy kształcenia zawiera:

1) nazwę formy kształcenia;

2) czas trwania i sposób jej organizacji;

3) wymagania wstępne dla uczestników;

4) cele kształcenia;

5) plan nauczania określający nazwę zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar;

6) treści kształcenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych;

7) wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych;

8) sposób sprawdzania efektów kształcenia. [/ramka]

[i]Autor jest doktorem nauk prawnych, wspólnikiem EOL Kancelarii Doradztwa Podatkowego, autorem „Komentarza VAT”[/i]

[ramka][b]Zobacz [link=http://www.rp.pl/temat/214548.html]więcej o VAT od usług szkoleniowych i edukacyjnych[/link] [/b][/ramka]

[ramka][b]Czytaj [link=http://www.rp.pl/temat/565095.html]więcej o zmianach w VAT w 2011 roku[/link][/b][/ramka]