Grudzień to okres wytężonej pracy dla doradców podatkowych. Wielu klientów przypomina sobie bowiem o podatkach i szuka możliwości ich zmniejszenia. Okazuje się, że jest parę sposobów na to, aby obniżyć jeszcze w starym roku swoje zobowiązania wobec fiskusa. Co można zrobić?
[srodtytul]Korzystne aporty[/srodtytul]
– Przede wszystkim przeanalizować zmiany w przepisach i zastanowić się, czy warto jeszcze przeprowadzić jakąś operację na korzystniejszych zasadach – mówi Marcin Sobieszek, doradca podatkowy w kancelarii Roedl & Partner.
Na czoło wybijają się nowe regulacje pogarszające sytuację firm, które wnoszą aporty do spółek osobowych. Obecnie wnoszone składniki majątkowe są do celów podatkowych wyceniane według wartości rynkowej i można je od nowa amortyzować (choć fiskus się ostatnio na to nie zgadza, a orzecznictwo sądowe jest niejednolite). Nowelizacja przewiduje, że podstawa amortyzacji wkładu w spółce osobowej będzie równa wartości przyjętej w ewidencji wspólnika, który go wnosi, kontynuowane będą też zasady amortyzacji.
– Firmy, którym zależy na korzystniejszym rozliczeniu aportów, powinny je wnieść jeszcze w tym roku – radzi Marcin Sobieszek. – W mniejszych przedsiębiorstwach nie jest to operacja nadmiernie skomplikowana. Przede wszystkim trzeba podjąć uchwałę przewidującą wniesienie wkładu i tym samym przenieść własność składnika majątkowego na spółkę osobową (jeśli aport dotyczy nieruchomości, to w formie aktu notarialnego). Może się to też wiązać ze zmianą umowy spółki, do której aport jest wnoszony – wyjaśnia.
[srodtytul]Koszty do odliczenia [/srodtytul]
– W grudniu popularne wśród przedsiębiorców jest szukanie podatkowych kosztów – mówi Marek Kolibski, doradca podatkowy i radca prawny w kancelarii Kolibski Nikończyk Dec i Partnerzy. Sposobów jest sporo. – Niektórzy kupują drogi sprzęt do firmy i zaliczają go w całości do kosztów. Można tak zrobić, jeśli zamierzamy go wykorzystywać krócej niż rok (przed upływem roku można go np. sprzedać). Inni podpisują umowę leasingu i wrzucają w koszty pierwszą ratę (ustalaną w wyższej kwocie). Można też pomyśleć o nabyciu środka trwałego (np. ciężarówki) i jego jednorazowej amortyzacji – tłumaczy.
Inne metody na koszty to rozliczenie nieściągalnych wierzytelności, odliczenie strat w majątku, odpis na fundusz szkoleniowy, przyspieszenie wypłaty wynagrodzeń czy spłaty odsetek od kredytu.
– [b]Nie szukajmy jednak wydatków na siłę, korzyści podatkowe nie mogą przesłonić rachunku ekonomicznego[/b] – przypomina Marek Kolibski. Pamiętajmy też, że niekiedy bardziej opłacalne będzie przeniesienie kosztów na styczeń (patrz ramka).
Oprócz firm o podatkach powinny też pomyśleć osoby fizyczne. – Wśród graczy giełdowych popularne jest sprzedawanie pod koniec roku akcji, których wartość spadła – mówi Marek Kolibski. – Dzięki temu mogą w rozliczeniu rocznym odliczyć stratę, nawet gdy po Nowym Roku je odkupią.
Godnym polecenia sposobem na oszczędności podatkowe jest przekazanie darowizny na szczytny cel. Wspieramy potrzebujących, a przy okazji pomniejszamy swój dochód. Wystarczy do końca roku przelać pieniądze na konto fundacji (stowarzyszenia) lub przekazać darowiznę rzeczową.
[ramka][b]Pomyśl, co się bardziej opłaca[/b]
Czasami firmie może się bardziej opłacać przenieść koszty na styczeń, niż wykazywać je w grudniu. Zwiększając koszty w tym roku, obniży dochód i wyjdzie jej w zeznaniu rocznym niższy podatek. Może się też okazać, że ma za 2010 r. nadpłatę. Ale odzyska ją dopiero po rozliczeniu rocznym. Tymczasem już w lutym musi zapłacić zaliczkę za styczeń. Jeśli w tym miesiącu firma spodziewa się dużych przychodów, przydadzą się jej też koszty. Podatkowe manewry trzeba więc przeprowadzać z uwzględnieniem sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Istotne znaczenie ma też sposób płacenia zaliczek. Jeśli odprowadzamy je w formie uproszczonej, na ich wysokość nie wpływają bieżące koszty. W takiej sytuacji lepiej je wykazać jeszcze w grudniu. [/ramka]
masz pytanie, wyślij e-mail do autora: [mail=p.wojtasik@rp.pl]p.wojtasik@rp.pl[/mail]
[ramka]Czytaj również: [link=http://www.rp.pl/artykul/56164,582973-Jak-obnizyc-obciazenie-VAT.html]Jak obniżyć obciążenie VAT[/link][/ramka]
[ramka]Zobacz poradnik: [link=link=http://www.rp.pl/temat/565095.html]Zmiany w VAT w 2011 roku[/link][/ramka]