Podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych banderolami składać ma wstępne zapotrzebowanie na znaki akcyzy na rok kalendarzowy w urzędzie obsługującym ministra finansów, w terminie do 30 października roku poprzedzającego rok, na który jest składane wstępne zapotrzebowanie.

Gdy w ciągu roku kalendarzowego wystąpią okoliczności uzasadniające złożenie, zmianę lub cofnięcie wstępnego zapotrzebowania, podmiot, którego to dotyczy, jest obowiązany do niezwłocznego złożenia w urzędzie takiego zapotrzebowania, jego zmiany lub cofnięcia.

Z tym że ostateczna zmiana wstępnego zapotrzebowania nie może być złożona po 30 września danego roku kalendarzowego, a jeżeli jest składana po 1 września, nie może przekraczać 5 proc. ilości zamówienia zawartego w ostatniej zmianie wstępnego zapotrzebowania, a gdy takiej zmiany nie było – we wstępnym zapotrzebowaniu (art. 125 ust. 4 ustawy).

Do tej regulacji dodany został również ust. 4a, w świetle którego podmiot nieodbierający znaków akcyzy, objętych ostateczną zmianą wstępnego zapotrzebowania, do końca danego roku kalendarzowego wpłaca kwotę na pokrycie kosztów wytworzenia znaków akcyzy (co oznacza, że koszty wytworzenia nieodebranych banderoli ponoszone będą przez podatników, a nie przez Skarb Państwa).

Upoważniono też ministra finansów do określenia, w drodze rozporządzenia, wzoru wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy, uwzględniając konieczność zapewnienia odpowiedniej liczby i odpowiednich rodzajów znaków akcyzy.

[srodtytul]Zapobieganie nadmiernym zapasom[/srodtytul]

Znowelizowanie art. 125 ust. 4 i dodanie ust. 4a jest związane z wprowadzeniem do [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ADEE2CBD46698754C4EAD6AEF2434AB4?id=296270]ustawy o podatku akcyzowym[/link] regulacji mającej na celu zapobieżenie tworzeniu tzw. nadmiernych zapasów wyrobów tytoniowych (co nastąpiło 10 lipca 2009 r.), a co za tym idzie z niebezpieczeństwem, że podatnicy nie będą odbierać znaków akcyzy, które zamówili we wstępnym zamówieniu, gdy będą wiedzieli, że nie wykorzystają ich przed upływem terminu ważności.

Zgodnie bowiem z art. 136 ust. 5 ustawy na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym można nanosić jedynie znaki z nadrukowanym rokiem odpowiadającym temu rokowi, a zgodnie z art. 136 ust. 6 znaki nałożone w danym roku zachowują ważność do końca lutego roku następnego. W efekcie tych zmian, które, jak wspomniałem wyżej, wprowadzono do ustawy 10 lipca 2009 r., pojawiły się sytuacje, kiedy pomimo złożenia wstępnego zapotrzebowania przedsiębiorcy nie odbierali wcześniej zamówionych znaków akcyzy.

Dlatego też wprowadzono ostateczny termin zmiany wstępnego zapotrzebowania na banderole, określając go tak, aby zmiany zapotrzebowania następowały odpowiednio wcześniej przed końcem roku kalendarzowego (tj. 31 sierpnia danego roku).

Ponadto ostateczna zmiana wstępnego zapotrzebowania na banderole składana po 1 sierpnia danego roku kalendarzowego została ograniczona do 5 proc. ilości zamówienia zawartego w ostatniej zmianie wstępnego zapotrzebowania (bądź we wstępnym zapotrzebowaniu).

[srodtytul]Inne nowości[/srodtytul]

W art. 126 ust. 2 pkt 6 lit. b zastąpiono zarejestrowanego handlowca zarejestrowanym odbiorcą, co wynika z wdrożenia instytucji zarejestrowanego odbiorcy do polskiego porządku prawnego. W związku z likwidacją instytucji niezarejestrowanego handlowca uchylona została również lit. c tego przepisu.

W art. 126 ust. 6 dodano pkt 4, co powoduje, że w stosownym rozporządzeniu minister finansów będzie również ustalał wysokość kosztów wytworzenia legalizacyjnych znaków akcyzy, uwzględniając konieczność zabezpieczenia wpływów z tytułu akcyzy, wysokość kwot akcyzy od wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania banderolami i nakłady ponoszone na ich wytworzenie (czego nie przewidywały dotychczasowe przepisy).

Zmiana ta związana jest z omówionymi wyżej zmianami w art. 125, dotyczącymi składania wstępnych zapotrzebowań na banderole. Ponieważ w art. 125 przyjęta została zasada, że koszty wytworzenia źle oszacowanych zapotrzebowań wstępnych de facto ponosić będą zamawiający, a nie Skarb Państwa, i w dotychczasowej praktyce nie było podstaw do określania kosztów wytworzenia banderoli legalizacyjnych, wprowadzono delegację dla ministra finansów do określenia również tych kosztów.

W efekcie od 1 września będą ustalane koszty wytworzenia zarówno banderoli podatkowych, jak i banderoli legalizacyjnych.

Natomiast inne omówione w tym artykule zmiany skutkować będą tym, że koszty wytworzenia obydwu rodzajów banderoli będą ponoszone przez zamawiających nie tylko wtedy, gdy banderole zostaną odebrane i naniesione na wyroby akcyzowe, ale także gdy niezgodnie z zapotrzebowaniem wstępnym nie zostaną odebrane bądź kiedy niewykorzystane banderole zostaną zwrócone przed upływem terminów przewidzianych w art. 136 ustawy.

[srodtytul]Odciążenie Skarbu Państwa[/srodtytul]

Na podstawie art. 136 ust. 9 ustawy w nowym brzmieniu uprawnienie do wydania decyzji w sprawie wydania albo sprzedaży banderoli na wyroby tytoniowe z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym następnemu rokowi kalendarzowemu i wydania upoważnienia do odbioru tych znaków oraz wydania znaków przed 1 stycznia roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach zostało obwarowane warunkiem odebrania znaków akcyzy, o których mowa w art. 125 ust. 4, lub w razie ich nieodebrania wpłacenia kwot na pokrycie kosztów wytworzenia znaków akcyzy.

Jest to kolejna zmiana przepisów oprócz zmian w art. 125 i 126 ustawy, której celem jest „odciążenie” Skarbu Państwa poprzez przeniesienie odpowiedzialności finansowej za nietrafne planowanie wykorzystania znaków akcyzy na zamawiających.

[ramka][b]Jeden wzór zamiast trzech[/b]

Zgodnie z art. 129 pkt 1 i 2 w znowelizowanym brzmieniu minister finansów będzie upoważniony do wydania rozporządzenia, w którym określi:

1) wzór wniosku o wydanie podatkowych znaków akcyzy lub o sprzedaż legalizacyjnych znaków akcyzy oraz o wydanie upoważnienia do odbioru znaków akcyzy, także wzór tego upoważnienia;

2) szczegółowy wykaz i sposób składania dokumentów załączanych przez wnioskodawcę do tego wniosku.

Obowiązujący dotychczas przepis określał delegację do wydania trzech odrębnych wniosków:

- o wydanie znaków akcyzy (banderoli podatkowych),

- o sprzedaż znaków akcyzy (banderoli legalizacyjnych) i

- o wydanie upoważnień do odbioru znaków.

Natomiast rozporządzenie wykonawcze określało jeden wzór wniosku, obejmujący wszystkie wymienione żądania. W związku z tym że odbiór banderoli następuje wyłącznie na podstawie upoważnienia, musi być ono wydane razem z decyzją dotyczącą wydania albo sprzedaży znaków akcyzy.

Dlatego też w praktyce złożenie wniosku o wydanie albo sprzedaż banderoli i o wydanie upoważnień następowało jednocześnie. Połączenie obydwu wniosków w jednym wzorze było wobec tego rozwiązaniem praktycznym.

Zmiana wprowadzona w art. 129 ustawy de facto sankcjonuje już obowiązującą praktykę, określając dla niej jasne ramy prawne.[/ramka]

[i]Autor jest doradcą podatkowym, konsultantem w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy[/i]

[ramka][b]Czytaj też artykuły:[/b]

[link=http://www.rp.pl/artykul/527751,527728-Nowe-zasady-rozliczania-banderoli.html]"Nowe zasady rozliczania banderoli"[/link]

[link=http://www.rp.pl/artykul/527742.html]"Oznaczanie towarów w składzie podatkowym i wymóg prowadzenia ewidencji"[/link] [/ramka]

[ramka] [b]Zobacz cały poradnik [link=http://www.rp.pl/temat/527751.html]"Zmiany w akcyzie od 1 września 2010 r."[/link] [/b][/ramka]