[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ADEE2CBD46698754C4EAD6AEF2434AB4?id=296270]Ustawa o podatku akcyzowym[/link] wprowadziła nową organizację obrotu wyrobami energetycznymi. U podwalin tego systemu leży założenie, że zakres wyrobów energetycznych jest bardzo szeroki.
Są to zarówno wyroby expressis verbis wymienione w przepisach, dla których zostały określone stawki podatku, jak również inne wyroby ropopochodne i inne, które potencjalnie wyrobami energetycznymi stać się mogą, jeżeli zostaną użyte jako paliwa opałowe lub napędowe. Na mocy art. 89 ust. 2 ustawy są one objęte zerową stawką akcyzy (oczywiście tak długo, jak długo nie są używane na cele napędowe lub opałowe).
Żeby uszczelnić system,[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ADEE2CBD46698754C4EAD6AEF2434AB4?id=296270] ustawa o podatku akcyzowym[/link] wprowadziła obowiązek ustalania norm zużycia dla takich wyrobów energetycznych, używanych do produkcji innych wyrobów, ale mogących się nadawać jako paliwa napędowe lub opałowe. Normy mają zapobiegać wykorzystaniu wyrobów z zerową stawką do tych właśnie celów.
Nowelizacja ogranicza uciążliwy obowiązek ustalania norm zużycia do wyrobów energetycznych ze stawką zero wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Tym samym wyroby, które nie znalazły się w tym załączniku, nie są już objęte tym obowiązkiem. Dotyczy to niektórych wyrobów przetwórstwa chemicznego, jak asfalty i bitumy, a także ropy naftowej.
Ten efekt został osiągnięty przez modyfikację art. 8 ust. 4 pkt 1 określającego przedmiot opodatkowania, art. 85 ust. 2 pkt 2 zawierającego dyspozycję dla organów celnych do określania norm zużycia i art. 89 ust. 4 pkt 2 określającego stawkę podatku w przypadku norm zużycia. Ostatni z wymienionych przepisów został dodatkowo doprecyzowany.
Dotychczas wskazywał, że w razie przekroczenia norm zużycia stosuje się stawkę podatku przewidzianą w art. 89 ust. 1 pkt 14 lub 15, jednak nie określał, którą ze stawek w konkretnych przypadkach. Po zmianie wyraźnie wskazuje, że stawkę określoną w pkt 15 stosuje się w przypadku zużycia wyrobów do celów opałowych, natomiast stawkę określoną w pkt 14 – do celów napędowych.
W związku z wyłączeniem niektórych wyrobów energetycznych z obowiązku ustalania dla nich norm zużycia w art. 17 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ADEE2CBD46698754C4EAD6AEF2434AB4?id=364056]ustawy nowelizującej[/link] określono, że decyzje wydane w odniesieniu do takich wyrobów wygasają z dniem wejścia w życie nowelizacji.
[ramka][b]Przedpłata akcyzy[/b]
Skutkiem drobnej modyfikacji art. 40 ust. 6 ustawy akcyzowej instytucja przedpłaty akcyzy będzie mogła mieć zastosowanie także przy produkcji wyrobów innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką inną niż zerowa.
Dotychczas produkcja takich wyrobów poza składem podatkowym była możliwa wyłącznie wówczas, gdy akcyza na produkt końcowy była mniejsza niż akcyza zapłacona od użytych do produkcji komponentów.[/ramka]
[ramka][b]Przemieszczanie wyrobów energetycznych ze stawką zero[/b]
Na mocy art. 41 ust. 4 w nowym brzmieniu wyroby energetyczne ze stawką zerową, które nie są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, będą przemieszczane w kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyłącznie na podstawie dokumentów handlowych (dotychczas na odcinku krajowym obowiązywał ADT).
Zmiana ta jest wymuszona wprowadzeniem elektronicznych komunikatów e-AD. Komunikat taki jest przesyłany do odbiorcy i organów podatkowych. W przypadku wyrobów spoza załącznika nr 2 komunikat taki zostałby odrzucony w państwie, w którym wyroby energetyczne objęte akcyzą w Polsce są traktowane jako wyroby nieakcyzowe.
W uzasadnieniu do ustawy Ministerstwo Finansów wskazuje również, że użycie słowa „wyłącznie” w nowej wersji tego przepisu należy zrozumieć w taki sposób, że dla celów przemieszczania wspomnianych wyrobów nie będzie obowiązywał warunek złożenia zabezpieczenia, chociaż zważywszy na dotychczasową praktykę, wydaje się, że w tej kwestii organy podatkowe mogą mieć nieco inne zdanie.[/ramka]
[i]Autor jest doradcą podatkowym, menedżerem w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy[/i]
[ramka] [b]Zobacz cały poradnik [link=http://www.rp.pl/temat/527751.html]"Zmiany w akcyzie od 1 września 2010 r."[/link] [/b][/ramka]