Nie, polskie przepisy nie są dostosowane do specyfiki Internetu. Tak też jest w przypadku, gdy przedsiębiorca kupuje bilety na przejazd pociągiem przez Internet. Przyczyna, z której fiskus nie uznaje e-biletu za fakturę, jest prozaiczna. E-bilet na pociąg nie jest drukowany przez pracownika PKP, ale przez klienta. Pasażer okazuje wydruk w pociągu i tam następuje weryfikacja biletu przez konduktora.
[srodtytul]Klasyczny bilet jak faktura...[/srodtytul]
Przepisy przewidują co prawda możliwość uznania biletu na pociąg za fakturę. Dotyczy to jednak klasycznego biletu wręczanego pasażerowi przez pracownika PKP.
Wynika to z § 17 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5F3C7D6D741D6F12ED53C1C80B9C7E61?id=291169]rozporządzenia ministra finansów regulującego zasady wystawiania faktur[/link].
Na tej podstawie za fakturę uznaje się również bilety jednorazowe uprawniające do przejazdu na odległość nie mniejszą niż 50 km, wydawane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób:
kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, jeżeli zawierają następujące dane:
- nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy,
- numer i datę wystawienia biletu,
- informacje pozwalające na identyfikację rodzaju usługi,
- kwotę należności wraz z podatkiem,
- kwotę podatku.
...wydruk z Internetu
[srodtytul]już nie[/srodtytul]
Nawet gdy na bilecie na przejazd pociągiem kupionym za pośrednictwem Internetu znajdą się te wszystkie informacje, i tak e-bilet nie będzie dla fiskusa fakturą.
Potwierdza to np. [b]interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 18 września 2009 r. (IPPP1-443-644/09-2/JB).[/b] Odpowiedziała ona na pytanie o zasady wydawania faktur VAT przy sprzedaży biletów kolejowych uprawniających do przejazdu pociągiem, zgodnie z danymi na bilecie, za pośrednictwem Internetu.
Bilety te nabywane są przez klientów przez zalogowanie do systemu sprzedaży przez Internet, zarezerwowanie biletu, udostępnienie wszystkich niezbędnych danych, dokonanie płatności i wydrukowanie bezpośrednio przez klienta na drukarce komputerowej. Izba stwierdziła:
„Aby uznać bilet jednorazowy za fakturę VAT, musi on zawierać dane wymienione w § 17 pkt 1 lit. a – e rozporządzenia ministra finansów, a także musi być wydany przez podatnika uprawnionego do świadczenia usług polegających na przewozie osób kolejami normalnotorowymi.
Wydanie, o którym mowa w wyżej zacytowanym przepisie rozporządzenia, oznacza przeniesienie fizycznego władztwa nad dokumentem (biletem), co w przypadku przekazywania biletów za pośrednictwem Internetu nie będzie miało miejsca, bowiem bilety nie są drukowane i wydawane przez spółkę (podmiot uprawniony do świadczenia usług przewozu osób kolejami), a drukowane są przez samych nabywców.
W związku z powyższym nie zostaną spełnione wszystkie warunki, określone w ww. § 17 pkt 1 rozporządzenia ministra finansów, zezwalające na potraktowanie internetowych biletów jako faktur VAT.
Tym samym bilety te nie wypełniają obowiązku wystawienia przez spółkę faktury VAT, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy. Zastosowane przez spółkę udogodnienie dla klientów w postaci możliwości zakupu biletu przez klienta za pośrednictwem strony internetowej nie powoduje automatycznie, że wydrukowany w ten sposób przez klienta bilet uznany będzie za fakturę VAT”.
Z uwagi na taką interpretację przepisów PKP, oferując możliwość nabywania biletów przez Internet, gwarantuje też klientom wybierającym tę formę zakupu możliwość otrzymania tradycyjnej faktury VAT za pośrednictwem poczty.
[i]Autor jest prawnikiem w kancelarii welsyng.pl[/i]