[b]Tak[/b] Umorzenie oraz rozłożenie na raty kosztów egzekucji może być traktowane jako udzielanie pomocy publicznej. Przeprowadzając postępowanie egzekucyjne, organ administracji publicznej za dokonane w jej trakcie czynności pobiera stosowne opłaty. Ich wysokość została określona w rozdziale 6 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zarówno te opłaty, jak i poniesione przez organ w czasie egzekucji wydatki obciążają zobowiązanego. Jeżeli jest to podmiot prowadzący działalność gospodarczą oraz gdy spełnione są wszystkie przesłanki wynikające z art. 87 ust. 1 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, wówczas rozkładanie na raty lub umarzanie kosztów egzekucyjnych traktować należy jako pomoc publiczną. Zgodnie bowiem z art. 87 ust. 1 traktatu wszelka pomoc przyznawana przez państwo członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji przez sprzyjanie niektórym przedsiębiorcom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna ze wspólnym rynkiem w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi.

Dodatkowo, jak wynika z publikowanych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnień, system rozkładania na raty kosztów egzekucyjnych jest analogiczny do systemu rozkładania na raty i umarzania zobowiązań podatkowych. Ten ostatni jest natomiast uważany za pomoc publiczną. W konsekwencji nie ma żadnego uzasadnienia dla odmiennego traktowania rozłożenia na raty i umarzania kosztów egzekucyjnych i zobowiązań podatkowych.

[i]Podstawa prawna:

– [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F16CCCEC603127B9A0347194D42EBE24?id=179915]ustawa z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jedn. DzU z 2005 r. nr 229, poz. 1954 ze zm.)[/link]

– art. 87 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=66A9874FC3B336EEC705111CADB30627?id=173259]traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską z 25 marca 1957 r. (DzU z 2004 r. nr 90, poz. 864/3 ze zm.)[/link][/i]