Jedną z czynności podlegających opodatkowaniu VAT jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (zob. art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Jest nim jednak nie tyle zakup towarów w państwach członkowskich innych niż Polska, ile przywóz do Polski kupionych w tych państwach towarów. Ma to znaczenie m.in. w przypadku towarów zużywających się za granicą. W konsekwencji nabycie paliwa w jakimkolwiek innym państwie członkowskim (np. w Niemczech) nie stanowi nigdy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (co potwierdzają organy podatkowe, np. [b]naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Szczecinie w piśmie z 6 kwietnia 2005 r., IIIUS. DPP2/44406/05/28/2005[/b]).

Praktycznie jednak zawsze jest tak, że w momencie przekroczenia granicy z Polską w zbiorniku znajduje się jakaś część paliwa nabytego za granicą. Pojawia się pytanie, czy w zakresie tym dochodzi do WNT.

W mojej ocenie nie. Jak bowiem wynika z definicji WNT, rozumie się przez nią nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium innego państwa członkowskiego (art. 9 ust. 1 ustawy o VAT). W przypadku paliwa znajdującego się w zbiornikach samochodów przyjeżdżających do Polski nie ma zaś mowy o wysyłce ani transporcie.

Wysyłka lub transport może mieć miejsce jedynie, gdy wysyłka taka (transport) może być zakończona. W przypadku paliwa znajdującego się w zbiorniku nie jest możliwe zakończenie wysyłki lub transportu (co jest również istotne w kontekście art. 25 ust. 1 ustawy o VAT, który mówi, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uważa się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu). Paliwo takie może być zużyte wyłącznie przez samochód, w którego zbiorniku się znajduje.

Z tych samych przyczyn [b]w przypadku paliwa znajdującego się w zbiornikach samochodów nie ma zastosowania art. 11 ust. 1 ustawy o VAT. Chociaż przepis ten mówi o przemieszczeniu towarów (a nie o transporcie lub o wysyłce), również w tym wypadku nie można wskazać momentu, w którym przemieszczenie zostało zakończone.[/b]

Organy podatkowe początkowo uznawały, że przywóz paliwa w bakach samochodów może stanowić wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (tak np. [b]Opolski Urząd Skarbowy w piśmie z 8 października 2004 r., PP/443-125-2-GK/04[/b]).

Z czasem jednak zmieniły zdanie. Tytułem przykładu wskazać można [b]interpretację dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 22 listopada 2007 r. (ILPP2/443-14/07-2/GZ)[/b], w której czytamy, że [b]„zakupione przez zainteresowanego paliwo jest zużywane w całości lub części poza terytorium kraju (nie jest ono wysyłane ani transportowane) – nie spełnia w związku z tym pierwszego z ww. warunków. Dlatego też w omawianym przypadku mamy do czynienia z czynnością niepodlegającą opodatkowaniu na terytorium Polski, a nie z transakcją wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa. U podatnika w tym zakresie nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług”[/b].

[i]Autor jest doradcą podatkowym[/i]

[i]Podstawa prawna: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU nr 54, poz. 535 ze zm.)[/link][/i]