Czytelnik powinien pisemnie powiadomić właściwego dla firmy naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z możliwości opodatkowywania sprzedaży wysyłkowej polskim VAT i podać kraje Unii, do których wysyłane będą towary. Zawiadomienie trzeba złożyć w urzędzie najpóźniej na 30 dni przed skorzystaniem z tej opcji. Poza tym, w terminie do 30 dni od pierwszej dostawy na terenie Niemiec (opodatkowanej niemieckim VAT), firma będzie musiała przedstawić naczelnikowi urzędu skarbowego dokument potwierdzający, że zawiadomiła właściwy organ podatkowy w Niemczech o chęci rozliczania się w tym kraju. Konieczna też będzie rejestracja dla celów VAT w Niemczech i rozliczanie tam niemieckiego VAT od dostaw realizowanych w ramach sprzedaży wysyłkowej.
Wybór miejsca opodatkowania może dotyczyć tylko sprzedaży do wybranych, konkretnych krajów Wspólnoty. Może się więc zdarzyć, że część sprzedaży wysyłkowej będzie opodatkowana polskim VAT, a część VAT w innych, wybranych krajach Unii.
Warto też pamiętać, że decydując się na płacenie VAT na zasadach obowiązujących w kraju dostaw towaru, polska firma musi stosować je przez co najmniej dwa lata. Po tym czasie może wrócić do opodatkowania sprzedaży wysyłkowej polskim VAT, jednak pod warunkiem że nie przekraczała niemieckich limitów. Konieczne będzie również ponowne zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego – tym razem o chęci rezygnacji z wybranej opcji.
[i]Marcin Chomiuk, doradca podatkowy w spółce PricewaterhouseCoopers, odpowiadał na pytania związane z opodatkowaniem wysyłkowej sprzedaży towarów[/i]