Z początkiem listopada wchodzą w życie przepisy dotyczące obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności w VAT dla niektórych transakcji. Z kolei już 1 stycznia 2020 r. wejdzie w życie obowiązek płatności na rachunek wskazany w Wykazie podatników VAT. Prowadzi go Ministerstwo Finansów.
Właściwym rachunkiem, który pozwala podatnikowi na wywiązanie się z tych obowiązków, jest rachunek rozliczeniowy lub imienny rachunek w SKOK. Otwarty w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Tak przypomina na swoich stronach Ministerstwo Finansów.
CZYTAJ TAKŻE:Zmienią się druki PIT, CIT i VAT
Warto zatem sprawdzić, czy wykorzystywane do działalności gospodarczej rachunki rozliczeniowe lub imienne rachunki w SKOK otwarte w związku z prowadzoną firmą podatnika zostały zgłoszone do urzędu skarbowego. Jeśli rachunku w wykazie MF nie będzie, podatnik może mieć kłopoty.
Na początek weryfikacja
Wykaz podatników VAT prowadzi Ministerstwo Finansów na stronie https://www.gov.pl/web/kas/wykaz-podatnikow-vat. Wystarczy więc na nią wejść i sprawdzić, czy wszystkie wymagane dane w tym wykazie widnieją. Swoje dane znajdziemy wpisując numer konta, NIP, REGON lub nazwę podmiotu.
Jeśli okaże się, że w wykazie nie ma numeru konta bankowego, który używamy do rozliczeń firmowych, wówczas podatnik powinien sprawdzić, czy:
– zgłosił do urzędu skarbowego swój rachunek.
– czy ten rachunek jest rachunkiem rozliczeniowym lub rachunkiem w SKOK otwartym w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Co wtedy, gdy warunki te nie są spełnione? Podatnik powinien złożyć zgłoszenie aktualizacyjne. Na jego podstawie urząd skarbowy zmieni dane w wykazie.
Aktualizacja danych
Aktualizacja danych w wykazie, czyli np. uzupełnienie go o numer rachunku bankowego, odbywa się według tych samych procedur, co w przypadku aktualizacji innych danych. Spółki zarejestrowane w KRS składają aktualizację na druku NIP-8. Natomiast spółki cywilne na druku NIP-2 – bezpośrednio do urzędu skarbowego.
CZYTAJ TAKŻE:Sprawdź, jaki rachunek zgłosiłeś skarbówce
Z kolei przedsiębiorcy, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, aktualizują dane za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). A osoby fizyczne prowadzące działalność, która nie podlega rejestracji w CEIDG, aktualizują dane na druku NIP-7.
Jeśli pojawią się jakiekolwiek kłopoty lub błędy wówczas przedsiębiorcy powinni zgłosić je do właściwego urzędu skarbowego, jeśli aktualizują dane na drukach NIP. Lub na mail WykazPodatnikow@mf.gov.pl.
Jeśli dane aktualizujemy za pośrednictwem CEIDG, wówczas błędy zgłaszamy do CEIDG. A gdy nie mamy pewności, jaki rachunek mamy i czy jest on prawidłowy do rozliczeń firmowych, o taką informację prosimy bank.
Rachunki wirtualne
Resort finansów zwraca też uwagę, że tzw. rachunki wirtualne nie są zamieszczane w wykazie. Gdyż nie są to rzeczywiste rachunki rozliczeniowe zgłaszane do urzędu skarbowego lub do CEiDG. Jednak po wpisaniu numeru rachunku wirtualnego, wykaz podaje informację, że jest to rachunek powiązany z rachunkiem rozliczeniowym konkretnego podmiotu i podaje jego dane.
Dodatkowo w listopadzie ma zostać udostępnione specjalne narzędzie. Dzięki niemu za pomocą systemów informatycznych (w tym systemów finansowo-księgowych) będzie można usprawnić weryfikację. I sprawdzić, czy dany rachunek wirtualny jest związany z rachunkiem, który jest w wykazie. Jeżeli tak, to zapłata na taki rachunek wirtualny nie będzie skutkować negatywnymi konsekwencjami podatkowymi.