Przedsiębiorca wykorzystuje w działalności dwie drukarki fiskalne z 1996 r. Urządzenia te nie mają technicznej możliwości zmiany oznaczenia literowego wyliczanego podatku. A podatnik nie sprzedaje towarów objętych stawką zwolnioną z VAT. Jednak w deklaracjach VAT wykazuje dane z ewidencji prowadzonej przy pomocy kas rejestrujących według właściwych stawek podatku od towarów i usług w żaden sposób nie naruszając zasad prawidłowego obliczenia i wykazania należnego podatku.

CZYTAJ TAKŻE: Już od stycznia podatki trzeba wpłacać na mikrorachunek

Kasy podatnika posiadają matrycę VAT: A – 23 proc.; B – 8 proc.; C – 0 proc.; D – 5 proc. Natomiast zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r., matryca VAT powinna być zmieniona do 31 lipca 2019 r. w następujący sposób: A – 23 proc.; B – 8 proc.; C – 5 proc.; D – 0 proc.

Skąd wątpliwości

Pojawiła się więc wątpliwość, czy przedsiębiorca nie powinien wymienić swoich urządzeń. Jednak według Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nie ma takiej potrzeby (interpretacja nr 0115-KDIT1-1.4012.600.2019.2.AW).

Otóż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem (w brzmieniu obowiązującym od 1 maja 2019 r.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Warunek: prawidłowe rozliczenia

W opisanym przypadku przedsiębiorca prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu dwóch kas rejestrujących wykorzystywanych w działalności gospodarczej. I spełniają one warunki wynikające z § 56 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

CZYTAJ TAKŻE:Podatki z 2013/2014 roku przedawnią się z końcem grudnia

Zatem na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach z dnia 18 marca 2011 r. – mimo że kasy te nie mają technicznych możliwości zmiany oznaczenia literowego stawek podatku od towarów i usług, mogą być przez podatnika stosowane do prowadzenia ewidencji sprzedaży również po 31 lipca 2019 r.

Warunek? Urządzenia te muszą zapewniać prawidłowość dokonywanych rozliczeń. Ważne jest również to, że przedsiębiorca może używać dotychczasowej kasy – jednak tylko do momentu powstania ewentualnego obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy online.