Aktualizacja: 24.11.2024 21:09 Publikacja: 02.12.2021 08:00
Przyjmuje się, że certyfikat rezydencji jest ważny tak długo, jak stan faktyczny w nim zawarty nie ulegnie zmianie.
Foto: czarny_bez
Certyfikat rezydencji podatkowej wydawany jest w celu zapobiegania nadużyciom podatkowym wynikającym z nieprawidłowego stosowania przepisów umów międzynarodowych w zakresie unikania podwójnego opodatkowania. Certyfikat rezydencji informuje, w jakim państwie podatnik jest zobligowany do uiszczania zobowiązań podatkowych. Jak wynika z art. 4a pkt. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) oraz art. 5a pkt. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), certyfikat rezydencji jest zaświadczeniem o miejscu siedziby podatnika lub miejscu zamieszkania dla celów podatkowych, wydawanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca siedziby podatnika. Certyfikat rezydencji to zaświadczenie w przypadku osoby prawnej - o miejscu siedziby podatnika, a w przypadku osoby fizycznej o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych.
Wezwanie do zapłaty jest oficjalnym pismem, które wierzyciel kieruje do dłużnika. Znajdują się w nim informacje o zadłużeniu i prośba o jego uregulowanie w określonym terminie. Wezwanie do zapłaty daje możliwość dochodzenia należności od wierzyciela.
Ustawa o rachunkowości wymaga, aby należności zinwentaryzować metodą potwierdzenia salda. Oznacza to, że wierzyciel powinien uzyskać od kontrahentów potwierdzenie prawidłowości danych z ksiąg rachunkowych i wyjaśnić i rozliczyć ewentualne różnice.
Koniec roku jest okresem, w którym wielu przedsiębiorców decyduje się na zakup prezentów dla swych kontrahentów. Warto więc przypomnieć, że w br. wzrósł limit na nieewidencjonowane prezenty o małej wartości.
Pomyłki w fakturach poprawia się za pomocą odpowiedniego dokumentu korygującego: faktury korekty, którą wystawia sprzedawca lub noty korygującej, którą wystawia nabywca. W niektórych, wyjątkowych sytuacjach, podatnicy mogą anulować fakturę.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Amortyzacja w prawie podatkowym i bilansowym oznacza koszt związany ze stopniowym zużywaniem się środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych do celów prowadzenia działalności gospodarczej.
Darowizna lub spadek od członków najbliższej rodziny jest zwolniona z podatku. Kto dokładnie może z tego skorzystać i na co trzeba uważać, by tego zwolnienia nie stracić.
Wzrost cen papierosów i innych wyrobów tytoniowych oraz alkoholu. Podniesienie składki ZUS oraz wyższe stawki podatku od nieruchomości – na te m.in. podwyżki w 2025 r. powinniśmy się przygotować.
Fundacja rodzinna, która jest podatnikiem VAT, bo zajmuje się najmem, nie musi rozliczać tego podatku od incydentalnej sprzedaży kolekcji zabytkowych zegarków i aut przekazanej jej wcześniej przez fundatora.
Sukcesja rodzinna to ważny proces. Jak przeprowadzić sukcesję rodzinną sprawnie i bezpiecznie? Zapraszamy na bezpłatny webinar „Rzeczpospolitej”:
Skarbówka jest skuteczniejsza w wykrywaniu fałszywych faktur, ale ma jeszcze sporo do zrobienia w zwalczaniu fiskalnych oszustw.
Gdy pracodawca zwraca pracownikowi koszty służbowego przejazdu taksówką, to co do zasady powstaje u niego przychód ze stosunku pracy opodatkowany PIT – uznał Naczelny Sąd Administracyjny.
Firma może rozliczyć w podatkowych kosztach dopłaty do kart na zajęcia sportowe dla pracowników.
Przepisu, który przerwał możliwość rozpoczętej amortyzacji podatkowej, nie da się pogodzić z konstytucyjną zasadą ochrony interesów w toku.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas