Polski Ład wprowadził nowy katalog wydatków, które można dodatkowo odliczyć od podstawy opodatkowania. Należą do nich wydatki na działalność:

- sportową – m.in. wydatki na finansowanie klubu sportowego, stypendium sportowego, imprezy sportowej (niebędącej imprezą masową),

- kulturalną – m.in. wydatki na finansowanie instytucji kultury czy działalność kulturalną realizowaną przez szkoły artystyczne,

- wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę – m.in. wydatki na finansowanie stypendiów, wynagrodzeń studentów odbywających praktyki i staże, studiów dualnych.

Odliczenie od podstawy opodatkowania obejmuje 50 proc. poniesionych wydatków, przy czym maksymalna możliwa do odliczenia kwota nie może przekroczyć wysokości dochodu podatnika osiągniętego w danym roku.

Z ulgi może skorzystać na przykład firma sponsorująca klub żużlowy. Spółka zaliczy wydatki do kosztów CIT, a następnie ich połowę odliczy od dochodu. Potwierdza to niedawna interpretacja (nr: 0111-KDIB1-1.4010.177.2022.2.SG).

Spółka podpisała z lokalnym klubem żużlowym umowę sponsoringową. Wynika z niej, że przysługuje jej funkcja sponsora tytularnego. Jej nazwa znajduje się w nazwie klubu, może też wykorzystywać jego wizerunek do czynności promocyjnych w związku z organizacją imprez sportowych.

Za te usługi spółka wypłaca klubowi wynagrodzenie. Dokumentują je faktury wystawiane na podstawie sprawozdań z wykonanych świadczeń.

Spółka podkreśla, że umowa powinna spowodować zwiększenie jej przychodów. Promocja i reklama przyczyniają się do rozpowszechniania informacji o jej działalności i świadczonych usługach. Zmierzają do utrwalenia renomy spółki oraz podwyższenia stopnia jej rozpoznawalności i popularności. Ma to pozytywny wpływ na sprzedaż.

Fiskus przyznał, że wydatki wynikające z umowy sponsoringowej mają przełożenie na przychody. Mogą więc być rozliczone w kosztach, a następnie, zgodnie z nowymi przepisami, odliczone w połowie od dochodu.

Czytaj więcej

Mecenas sportu ma dodatkową ulgę w podatkach