Od 1 stycznia 2019 r. przedsiębiorcy uzyskujący dochody z komercjalizacji wytworzonych lub rozwiniętych przez siebie praw własności intelektualnej (tzw. Innovation Box) mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatku wynoszącej 5 proc.
Jeden z najnowszych wyroków w sprawie ulgi IP BOX opisuje na łamach "Rzeczpospolitej" Aleksandra Tarka.
Wszystko rozpoczęło się od interpretacji podatkowej, o którą wystąpiła spółka zajmująca się projektowaniem, tworzeniem, rozwijaniem i wydawaniem gier wideo, w szczególności na PC, konsole i urządzenia mobilne.
Firma wyjaśniła, że jej gry są komercjalizowane w dwóch modelach: jako tzw.
premium oraz free-to-play. W tym drugim przypadku przychód występuje na dwóch płaszczyznach. To
mikropłatności dokonywane przez użytkowników końcowych w związku z
nabywaniem usług związanych z korzystaniem z gry oraz zyski z reklam
zewnętrznych reklamodawców.
Spółka zapytała fiskusa, czy przychody z reklam stanowią dochody z kwalifikowanych IP jako dochody z art. 24d ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT – tj. te z opłat lub należności wynikających z umów licencyjnych, które dotyczą kwalifikowanych IP.
Skarbówka odpowiedziała, że nie, bowiem dochody spółki z wyświetlania reklam nie są ściśle związane z zawieranymi umowami licencyjnymi i tym samym nie stanowią dochodów z opłat lub należności wynikających z umów licencyjnych, które dotyczą kwalifikowanych IP.
Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach (sygn. akt: I SA/Gl 1596/22), który zgodził się z fiskusem. Oznacza to, że zysków uzyskiwanych z wyświetlania reklam w grach komputerowych, nie można uznać za dochody z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej uwzględnionego w cenie sprzedaży produktu lub usługi.
Czytaj więcej: