Sygnaliści mogą już alarmować. Legalne zgłaszanie naruszeń jest już możliwe?

Zdaniem ekspertów, pomimo kontrowersji co do terminu wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych, firmy od środy powinny ją posiadać. Sygnaliści mogą więc już działać.

Publikacja: 25.09.2024 04:43

Sygnaliści mogą już alarmować. Legalne zgłaszanie naruszeń jest już możliwe?

Zmieniają się przepisy dotyczące sygnalistów

Sygnaliści mogą już alarmować. Legalne zgłaszanie naruszeń jest już możliwe?

Foto: Adobe Stock

Do uregulowania kwestii sygnalistów zobligowały Polskę przepisy unijnej dyrektywy 2019/1937. Po długim czasie regulacje w tym zakresie ostatecznie udało się uchwalić i dzisiaj (tj. 25 września br.) częściowo wchodzą one w życie. Oznacza to, że firmy powinny posiadać już odpowiednie procedury wewnętrzne regulujące tę materię. Jeżeli tak nie jest, mogą zostać ukarane w oparciu o przepisy kodeksu wykroczeń. Za taki czyn przewiduje on karę grzywny w maksymalnej wysokości do 5 tys. zł. Ustawa sankcjonuje jednak przede wszystkim działania odwetowe wobec sygnalistów. W takim wypadku stosowane będą przepisy karne. Może to być albo grzywna z k.k. w maksymalnej kwocie ok. 1 mln zł, kary m.in. ograniczenia wolności, albo prace społeczne lub pozbawienie wolności do lat dwóch.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki
Prawo w firmie
Co obejmie deregulacja? Zespół Brzoski może wrócić do gotowych projektów
Prawo w firmie
Zlikwidują Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców? Jest oświadczenie
Prawo w firmie
Rząd wytoczy groźną broń przeciw szarej strefie. Dotknie rynku odzieży, obuwia i betonu
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”