Reklama

Szara strefa na rynku pracy cały czas ma się dobrze

Wysokie koszty pracy, cały czas większe korzyści niż ewentualne kary dla nieuczciwych firm czy brak obowiązku zawierania umów cywilnoprawnych w formie pisemnej to niektóre przyczyny uchybień.

Publikacja: 25.04.2023 03:00

Szara strefa na rynku pracy cały czas ma się dobrze

Foto: Adobe Stock

Jak pisaliśmy w „Rzeczpospolitej” nr 92/2023 „Więcej kontroli PIP i wzrost wykrytych nieprawidłowości”, w 2022 r. inspektorzy nie tylko częściej sprawdzali legalność zatrudnienia i innej pracy zarobkowej obywateli polskich, ale też wykryli więcej uchybień.

To nie wszystko. Dane pokazują także, że wzrosła liczba osób, których legalność zatrudnienia była sprawdzana w toku kontroli. I tak w 2022 r. było to ponad 122,6 tys. osób, a rok wcześniej 80,6 tys. (wzrost o 52 proc.). Nielegalne zatrudnienie stwierdzono odpowiednio u 17,3 tys. i 9,9 tys. osób (wzrost o 75 proc.). W 2811 przypadkach chodziło o brak lub nieterminowe potwierdzenie na piśmie rodzaju i warunków zawartej z pracownikiem umowy o pracę. Większość (15 005) to brak lub nieterminowe zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych, a 183 przypadki dotyczyły niezawiadomienia przez bezrobotnego powiatowego urzędu pracy o podjęciu zatrudnienia lub działalności.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Prawo pracy
Nie tylko płaca minimalna. W 2026 r. wzrosną też składki i świadczenia
Prawo pracy
Marcin Stanecki: Inspektora pracy nie trzeba będzie szczuć psem. Zadziała rozsądnie
Prawo pracy
TSUE: dyrektywa chroni pracowników, którzy opiekują się niepełnosprawnymi dziećmi
Prawo pracy
Prawnik ostrzega: nadchodzi rewolucja w traktowaniu samozatrudnionych
Prawo pracy
Będą wsteczne kontrole zleceń i samozatrudnienia? Jest rządowy projekt
Reklama
Reklama
Reklama