Reklama
Rozwiń
Reklama

Prof. Arkadiusz Sobczyk: Pracownik tymczasowy i transparentność płac

Wdrożenie unijnej dyrektywy o transparentności wynagrodzeń jest niemożliwe bez zmian ustawowych - wskazuje prof. Arkadiusz Sobczyk z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Publikacja: 24.07.2025 05:05

Prof. Arkadiusz Sobczyk: Pracownik tymczasowy i transparentność płac

Foto: Adobe Stock

Nie budzi żadnej wątpliwości, że dyrektywa 2023/70 obejmuje swoim zakresem pracowników tymczasowych. Powyższe otwiera jednak szereg pytań interpretacyjnych, a trzy wysuwają się na czoło. Pierwsze dotyczy tzw. komparatorów, czyli osób, z którymi pracownicy ci mogą być porównywani. Drugie dotyczy wykonywania obowiązków w zakresie wartościowania pracy. Trzecie dotyczy obowiązków informacyjnych.

Zacznijmy od kwestii pierwszej. Odpowiedź na powyższe pytanie wymaga przypomnienia, że analizowana tu dyrektywa ma złożoną strukturę. Nie wchodząc w szczegóły, chodzi o to, że niektóre przepisy dotyczą wszystkich pracodawców, niektóre tylko tych zatrudniających powyżej 100 osób, a niektóre regulują uprawnienia pracowników, które nie są powiązane z zatrudnieniem w konkretnej firmie. Uprawnienia w zakresie roszczeń wynikających z dyskryminacji dotyczą każdego pracownika, niezależnie od liczby osób zatrudnionych u pracodawcy. 

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Prawo pracy
Więcej porozumień pracodawców z załogami? Weszły w życie nowe przepisy
Prawo pracy
Neutralność płciowa wkracza do polskich firm. Co to oznacza i jak się przygotować?
Prawo pracy
Reforma PIP kolejny raz zmieniona. Biznes czeka na konkrety
Prawo pracy
Lista samokontroli PIP zamiast pomóc, wywoła chaos? Oto 42 pytania „testu etatu"
Prawo pracy
Samowolka pracownika w obszarze AI może być niebezpieczna dla firmy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama