Jednym z tzw. działań skierowanych do przedsiębiorców jest to o numerze 1.2 „Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach". Ma ono dać dostęp do pieniędzy na prowadzenie badań lub prac rozwojowych albo na tworzenie i rozwój zaplecza badawczo-rozwojowego. Przy tym ten ostatni rodzaj inwestycji wymaga planu prowadzenia badań. Jeżeli firma chciałaby pozyskać dotację na budowę laboratorium, to już na starcie musi pokazać, w jaki sposób będzie chciała z niego skorzystać.

Jak wynika z tzw. uszczegółowienia programu, o wsparcie będą mogli występować przedsiębiorcy, działając samodzielnie albo przewodząc utworzonemu konsorcjum (np. z udziałem jednostek naukowych, ośrodków badawczych). Jeszcze raz należy podkreślić, że firma musi być liderem takiego porozumienia.

Minimalna kwota, o jaką będzie można występować to 200 tys. zł. Maksymalna zależy od wielkości firmy i rodzaju inwestycji i może być zróżnicowana. Tak czy inaczej, maksymalna wartość projektu nie może przekraczać 10 mln zł, dla projektów związanych z tworzeniem lub rozwojem zaplecza badawczo-rozwojowego oraz pięciu mln zł dla inwestycji badawczych.

Rozszerzona działalność

Z kolei przedsiębiorcy, którzy mają w planach wprowadzenie nowych produktów lub usług do swojej oferty, będą mogli liczyć na środki z tzw. działania 3.2 „Innowacje w MŚP". Środki zarezerwowane wyłącznie dla mikro-, małych i średnich firm mają im ułatwić zakup nowoczesnych maszyn, urządzeń, linii produkcyjnych i technologii. A wszystko to w celu wprowadzenia na rynek innowacyjnych produktów lub usług. Maksymalne dofinansowanie, na jakie będą mogli liczyć przedsiębiorcy, to dwa mln zł. Z kolei minimalna wartość wsparcia, o jakie będzie wolno się ubiegać to 100 tys. zł.

Oczywiście, jak zawsze przy funduszach unijnych, aby zdobyć takie wsparcie, trzeba będzie spełnić pewne warunki. Jeden z nich mówi o tym, że wprowadzony na rynek towar lub usługa muszą być innowacyjne co najmniej w skali regionu. A za takie uznaje się te, które są stosowane w województwie śląskim nie dłużej niż trzy lata. Ponadto większe szanse na zdobycie dotacji będą miały inwestycje zgodne z regionalną strategią innowacji.

Elektroniczne usługi

Władze województwa śląskiego nie zapomniały także o tych firmach, które swoich szans na rozwój upatrują w zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Dzięki środkom przeznaczonym na realizację działania 3.3 „Technologie informacyjno-komunikacyjne w działalności gospodarczej" firmy będą mogły wdrażać u siebie stosowne systemy. W tym wypadku minimalna wartość dofinansowania to 50 tys. zł, a maksymalna 500 tys. zł.

Pieniądze te mają umożliwić przedsiębiorcom z kategorii MŚP wprowadzenie, rozbudowanie lub zmodernizowanie modelu gospodarki elektronicznej. Zakłada się, że w wyniku realizacji projektu firmy będą mogły prowadzić procesy biznesowe wykorzystując najnowsze rozwiązania informacyjno-komunikacyjne, dzięki czemu nastąpi automatyzacja oraz optymalizacja m.in. zawierania kontraktów, przesyłania dokumentów, pozyskiwania nowych kontaktów, planowania, zarządzania informacją, zasobami, finansami oraz sprzedaży.

Wynika z tego, że firmy będą mogły uzyskać wsparcie na zakup narzędzi informatycznych, które będą wspierać prowadzenie biznesu, zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i na zewnątrz – wspierane będą inwestycje, w wyniku których przedsiębiorstwa z kategorii MŚP będą mogły prowadzić sprzedaż produktów i usług w internecie, świadczyć e-usługi, współpracować z innymi przedsiębiorstwami, opierając się na nowoczesnych rozwiązaniach teleinformatycznych oraz implementować lub modernizować pozostałe procesy biznesowe przy wykorzystaniu TIK.

Modele współpracy

Inwestycje wspierane środkami działania 3.3 „Technologie informacyjno-komunikacyjne w działalności gospodarczej" muszą prowadzić do zastosowania rozwiązań TIK wpisujących się z poniższe modele:

- B2B (Business to Business) model uwzględniający współpracę przedsiębiorstw opierającą się na wykorzystaniu TIK prowadzących w efekcie do automatyzacji procesów biznesowych. Model przewiduje m.in. stworzenie opartego na TIK kanału współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami.

- B2C (Business to Consumer) model, w którym relacje firma–konsument (odbiorca produktów lub usług) są oparte na TIK. W model ten wpisują się świadczenie e-usług, sprzedaż online produktów lub usług.

- B2E (Business to Employee) model zakładający wykorzystanie TIK w kontaktach w relacji przedsiębiorstwo (pracodawca)–pracownik. W ramach przedmiotowego modelu przewiduje się wsparcie m.in. systemów zarządzania przedsiębiorstwem.

- C2C (Consumer to Consumer) model zakładający interakcję biznesową pomiędzy konsumentami przy wykorzystaniu TIK (np. portale sprzedażowe).