Przedsiębiorcy ubiegający się o to dofinansowanie powinni złożyć do ZUS wniosek. Przekazanie środków następuje po podpisaniu umowy w dwóch transzach: pierwsza jest wypłacana w ciągu 14 dni od podpisania umowy, a druga – w terminie 30 dni od pozytywnego odbioru zrealizowanego przedsięwzięcia.
Realizowany przez Zakład program wspiera przedsiębiorców w działaniach mających na celu zmniejszenie liczby wypadków przy pracy i przypadków występowania chorób zawodowych.
Dofinansowanie można otrzymać do projektu:
- doradczego, mającego na celu poprawę zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy,
- inwestycyjnego, odnoszącego się do bezpieczeństwa technicznego,
- inwestycyjno-doradczego, łączącego działania obu powyższych.
I. Projekty o charakterze doradczym
Te projekty powinny być zorientowane na poprawę zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w tym w szczególności na realizację oceny ryzyka zawodowego, wprowadzenie procedur bezpiecznej pracy oraz planowanie i monitorowanie działań prewencyjnych w zakresie bhp.
Przykładowe działania w projektach doradczych
1. Przeprowadzenie identyfikacji zagrożeń w miejscu pracy i ocena ryzyka zawodowego związanego z tymi zagrożeniami.
2. Wykonanie pomiarów stężeń i natężeń szkodliwych czynników, występujących w miejscu pracy, takich jak:
- czynniki fizyczne (hałas, drgania ogólne i miejscowe, pole i promieniowanie elektromagnetyczne, promieniowanie optyczne, mikroklimat itp.),
- czynniki chemiczne i pyły,
- czynniki uciążliwe (oświetlenie, nadmierne obciążenie wysiłkiem fizycznym dynamicznym i/lub statycznym itp.),
- czynniki biologiczne.
3. Dokonanie doboru środków ochrony indywidualnej do zidentyfikowanych zagrożeń (bez uwzględniania kosztów zakupu tych środków).
4. Przeprowadzenie analizy i oceny ergonomiczności miejsc pracy.
5. Wykonanie oceny bezpieczeństwa maszyn i instalacji technicznych.
6. Opracowanie projektów technicznych środków ochrony zbiorowej lub instalacji innego sprzętu ochronnego na stanowiskach pracy.
II. Projekty inwestycyjne
Te projekty odnoszą się przede wszystkim do bezpieczeństwa technicznego – rozwoju, modyfikacji i usprawnienia stanu technicznego maszyn, urządzeń oraz systemów i środków ochronnych.
Przykładowe działania w projektach inwestycyjnych
1. Zakup i instalacja:
- osłon do niebezpiecznych stref maszyn i urządzeń,
- optoelektrycznych urządzeń ochronnych (kurtyn świetlnych, skanerów laserowych, itp.),
- urządzeń ochronnych czułych na nacisk (mat, podłóg, obrzeży, krawędzi, itp.),
- elementów systemów sterowania realizujących funkcje bezpieczeństwa (oburęcznych urządzeń sterujących, urządzeń blokujących zezwalających, wyłączników krańcowych, urządzeń wyłączania awaryjnego itp.),
- kabin i obudów dźwiękoizolacyjnych lub dźwiękochłonnoizolacyjnych,
- obudów, osłon i ekranów chroniących przed promieniowaniem optycznym, hałasem oraz polami elektromagnetycznymi,
- wyrobów i ustrojów przeciwdrganiowych (wibroizolatorów, amortyzatorów itp.),
- neutralizatorów elektryczności statycznej,
- urządzeń oczyszczających powietrze (np. filtrów, filtropochłaniaczy itp.),
- urządzeń i elementów wentylacji nawiewnej oraz miejscowej wywiewnej i nawiewnej (obudowy, okapy, ssawki itp.),
- urządzeń i elementów wentylacji ogólnej nawiewno-wywiewnej,
- urządzeń służących poprawie bezpieczeństwa pracy na wysokości (np. podestów, platform, podnośników, z wyłączeniem rusztowań),
- urządzeń służących ograniczeniu obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego przy pracach ręcznych związanych z przemieszczaniem ciężkich ładunków,
- urządzeń służących poprawie bezpieczeństwa pracy w przypadku narażenia na szkodliwe czynniki biologiczne.
2. Zakup środków ochrony indywidualnej – dotyczy to wyłącznie przedsiębiorstw zatrudniających do 49 pracowników, pod warunkiem przedstawienia i pozytywnej oceny dokumentacji potwierdzającej prawidłowe przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego oraz dokonanie na jej podstawie właściwego doboru środków ochrony indywidualnej.
III. Projekty inwestycyjno-doradcze
Te projekty łączą działania powyższych dwóch projektów.
Adresaci programu
O dofinansowanie mogą się ubiegać wszyscy płatnicy, zatrudniający przynajmniej jednego pracownika, którzy są płatnikami składek na ubezpieczenie wypadkowe. Program jest jednak adresowany szczególnie do sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Poziom dofinansowania został zróżnicowany ze względu na rodzaj przedsiębiorstwa, zgodnie z kryteriami przedstawionymi w >tabeli.
Uruchomienie na wniosek
Postępowanie przed ZUS w sprawie dofinansowania na prewencję wypadkową odbywa się pięcioetapowo.
Etap I. Przedsiębiorca składa do ZUS wniosek płatnika składek o udzielenie dofinansowania projektu dotyczącego utrzymania zdolności pracowników do pracy przez cały okres aktywności zawodowej (jest on dostępny na stronie internetowej ZUS: www.zus.pl/prewencja.
Wniosek należy przesłać na adres:
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Departament Prewencji i Rehabilitacji
ul. Szamocka 3, 5, 01-748 Warszawa
Etap II. ZUS ocenia wniosek pod względem formalnym i merytorycznym. Zajmują się tym eksperci z dziedziny, która ma być przedmiotem działań naprawczych i prewencyjnych.
Etap III. Po pozytywnej ocenie wniosku podpisywana jest umowa na realizację projektu.
Etap IV. Po podpisaniu umowy środki są przekazywane w dwóch transzach. Pierwszą ZUS wypłaca w ciągu 14 dni od podpisania umowy.
Etap V. Po zrealizowaniu przedsięwzięcia następuje ekspercka ocena końcowa projektu. W terminie 30 dni od pozytywnego odbioru projektu następuje wypłata drugiej transzy.
—oprac. pracownicy ZUS