Kryteria związane z wydawaniem i odmową wydawania pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza zostały określone w art. 186 prawa ochrony środowiska. W pierwszej kolejności zweryfikowane musi zostać to, czy:
Już z wniosku o wydanie pozwolenia wynikać powinno, ?że wymienione kryteria zostały spełnione. Podobnie z wniosku wynikać musi, że eksploatacja instalacji nie powoduje przekroczenia dopuszczalnych standardów emisyjnych oraz przekroczenia standardów jakości środowiska. Organ przede wszystkim zwraca uwagę, czy ?w rachubę wchodzi jakiekolwiek przekroczenie norm i standardów.
Uzupełnieniem tej kontroli jest również zweryfikowanie tego, czy wprowadzanie do powietrza pyłów lub gazów – zgodnie z treścią złożonego wniosku – nie jest sprzeczne z lokalnymi programami ochrony środowiska, a także programami ochrony środowiska przed hałasem. Problemem może być to, że część – zwłaszcza tych pierwszych – jest formułowana dosyć ogólnie, bardziej ?w kontekście strategii niż konkretnej regulacji. W takim przypadku podstawą odmowy wydania pozwolenia ?nie mogą być zbyt ogólne zapisy takich dokumentów.
Tak więc w znaczącym stopniu o wydaniu pozwolenia przesądzi już sama treść wniosku. Bardzo często już na podstawie samego wniosku można określić skutki pozwolenia związane z wprowadzaniem do powietrza gazów lub pyłów. W tym kontekście warto zwrócić uwagę, że wniosek inwestora powinien zawierać następujące obligatoryjne elementy:
Tryb wydawania pozwoleń jest więc wnioskowy ?(a nie urzędowy) i to wnioskodawca (w tym przedsiębiorca) sam na wstępnym etapie określa zakres planowanych działań. Przedłożone we wniosku informacje będą w postępowaniu dotyczącym pozwolenia traktowane jako dowody w sprawie, w związku z tym w dużej mierze od wnioskodawcy zależy, jak dobrze uzasadni możliwość realizacji swoich planów emisyjnych.
—Maciej J. Nowak, ?radca prawny