Zakupy aut do instytucji wzrosły we wrześniu o ponad 15 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, do niecałych 15,5 tys. O 1 proc. mniej aut kupili klienci indywidualni (8,1 tys.), a cały rynek aut osobowych powiększył się o 9 proc. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podaje, że wśród nabywców instytucjonalnych największą grupę stanowiły firmy leasingowe, wynajmu i zarządzające flotą. Ich zakupy wzrosły o 26 proc. – Rola leasingu i zakupów firmowych w rozwoju polskiego rynku zakupu nowych aut jest nie do przecenienia. Firmy kupują ponad 60 proc. nowych aut, a resztę klienci indywidualni, tymczasem w latach 90. proporcje były odwrotne – podkreśla prezes PZPM Jakub Faryś.
Dzięki dużemu popytowi na samochody branża leasingowa spodziewa się dobrego roku. – Po pierwszej, udanej dla branży leasingowej połowie roku, z optymizmem patrzymy na drugie półrocze – przyznaje dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu Andrzej Sugajski. – Ze względu na wyniki wypracowane od stycznia do czerwca zadanie nie będzie łatwe. Na koniec 2014 roku oczekujemy wzrostu na poziomie niemal 19 proc. (w obszarze ruchomości) oraz 16,4 proc. wzrostu całego rynku leasingu (prognozy dotyczą łącznego finansowania firm leasingowych: zarówno leasingiem, jak i pożyczką) – wylicza Sugajski.
Polskie firmy leasingowe w pierwszej połowie 2014 roku łącznie sfinansowały transakcje o wartości przekraczającej 21 mld zł, co oznacza 31,8-procentowy wzrost liczony rok do roku. Dzięki temu wartość sfinansowanych w tym roku aktywów przekroczyła rekordowy dotąd wynik z I półrocza 2008, kiedy rynek leasingu wyniósł 17,9 mld zł.
Istotnym wydarzeniem dla branży leasingowej w pierwszej połowie roku była możliwość pełnego odliczenia podatku VAT od aut osobowych z homologacją ciężarową. – Widzimy istotny wpływ „okienka kratkowego" na wyniki całej branży – stwierdza dyrektor generalny ZPL. Polscy przedsiębiorcy wyleasingowali ponad 22 tys. takich pojazdów. Ten dobry wynik przełoży się na niższy i bardziej płaski wzrost w II półroczu 2014. Sugajski spodziewa się ujemnej dynamiki finansowania pojazdów lekkich w I kwartale 2015 roku. Z tego trendu wyłącza jednak segment samochodów premium, który dzięki zmianom podatkowym będzie notował dobre wyniki.
– W naszej ocenie wysokie wykorzystanie zdolności produkcyjnych w firmach, poprawiająca się sytuacja w gospodarce oraz rosnące inwestycje firm – głównie w sektorze maszyn – będą pozytywnie wpływać na rozwój rynku leasingu w Polsce. Czekamy na poprawę inwestycji w sektorze budowlanym, od IV kw. 2014 dodatkowo wspieranych środkami z nowej perspektywy unijnej – oczekuje Sugajski.