Jeżeli klient banku nie zadeklaruje inaczej, to zgodnie z prawem bank ma obowiązek przesyłać wyciągi bankowe, przedstawiające stan i historię rachunku bankowego. Zdarza się, że wraz z takimi informacjami instytucja finansowa przesyła również informacje o charakterze marketingowym. Od razu należy zaznaczyć, że ma do tego prawo, a przepisem legalizującym takie działanie jest art. 23 ust. 1 pkt. 5 ustawy o ochronie danych osobowych (DzU z 2014, poz. 1182). Zgodnie z nim administrator danych (w tym przypadku jest nim bank) może przetwarzać dane, gdy jest to niezbędne dla wypełnienia jego prawnie usprawiedliwionych celów, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą. Jak z kolei wskazuje ustęp 4 tego artykułu, za prawnie usprawiedliwiony cel uważa się w szczególności:

- ?marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych,

- ?dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Bank może zatem na podstawie tej przesłanki przesyłać wyciągi z rachunku zawierające również treści marketingowe.

Jednak może tak postępować jedynie do czasu, gdy osoba, której dane dotyczą, nie skorzysta z prawa wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania jej danych osobowych. Zgodnie bowiem z art. 32 ust. 1 pkt 8 wymienionej ustawy każdej osobie przysługuje prawo do kontroli przetwarzania jej danych, a zwłaszcza prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania w celach marketingowych. W razie wniesienia takiego sprzeciwu dalsze przetwarzanie takich danych jest niedopuszczalne. Zgodnie z prawem administrator może jedynie pozostawić w zbiorze imię lub imiona i nazwisko osoby oraz numer PESEL lub adres wyłącznie w celu uniknięcia ponownego wykorzystania danych tej osoby w celach objętych sprzeciwem (art. 32 ust. 3 ustawy).

Co ważne, za treści o charakterze marketingowym mogą być uznane bardzo różnorodne informacje – nie tylko informacje sugestywne, zrozumiałe, zwięzłe, łatwe do zapamiętania i odwołujące się do interesów ekonomicznych ich odbiorców, ale również treści, których celem jest tworzenie wizerunku danej marki, takie jak znak towarowy. Takie rozumienie treści o charakterze marketingowym zostało potwierdzone w opinii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zatem w przypadku, gdy klient banku złoży sprzeciw wobec przetwarzania jego danych w celach marketingowych, bank musi zaprzestać mu przesyłania takich informacji. Wówczas wyciągi z rachunku powinny zawierać treści wyłącznie w zakresie niezbędnym do spełnienia obowiązku z art. 728 § 2 kodeksu cywilnego (ewentualnie innych obowiązków ciążących na banku).