Tylko ci przedsiębiorcy mają status strony w postępowaniu przed prezesem UOKiK, tj. dostęp do akt postępowania oraz prawo zaskarżenia decyzji prezesa UOKiK.

Wszystkie zgłoszenia zamiaru koncentracji rozpatrywane są przez prezesa UOKiK w Warszawie. Zgłoszenie można złożyć osobiście, pocztą lub kurierem. Jeżeli zgłoszenie zamiaru koncentracji zostanie złożone do delegatury UOKiK, zostanie przekazane, zgodnie z właściwością, do Centrali UOKiK w Warszawie.

Zgłoszenie podlega opłacie w wysokości 5 tys. zł. Wykaz informacji i dokumentów, które powinno zawierać zgłoszenie koncentracji (tzw. WID), stanowi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 17 lipca 2007 r. ?w sprawie zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców. Składa się je w wersji papierowej i dodatkowo elektronicznej (np. na płycie CD lub poprzez e-mail).

Informacje przedstawione przez przedsiębiorcę w WID muszą być prawdziwe i kompletne. Przedsiębiorca ma też obowiązek informowania prezesa UOKiK o wszelkich zmianach stanu faktycznego i nowych okolicznościach sprawy, które nastąpią po złożeniu zgłoszenia koncentracji.

Niewywiązanie się z tych obowiązków może skutkować nałożeniem kary w wysokości do 50 mln euro (taka sytuacja wystąpiła w związku z decyzją z 30 stycznia 2012 r., nr DKK-6/2012 – w której organ ukarał spółkę UPC Polska sp. z o.o. za podanie nieprawdziwych informacji w zgłoszeniu koncentracji) albo nawet uchyleniem lub zmianą wydanej już decyzji prezesa UOKiK w sprawie tej koncentracji.

Postępowanie w sprawach koncentracji powinno być zakończone nie później niż w terminie dwóch miesięcy od dnia jego wszczęcia. Przekroczenie tego terminu przez prezesa UOKiK ma poważne konsekwencje, gdyż po jego upływie przedsiębiorcy, których zamiar koncentracji podlega zgłoszeniu, nie są obowiązani do wstrzymywania się z dokonaniem koncentracji, co oznacza, że może ona być przeprowadzona i nie będzie to stanowiło naruszenia przepisów ustawy ani narażało przedsiębiorców na sankcje ze strony organu.

Jednocześnie do dwumiesięcznego terminu nie wlicza się okresów oczekiwania przez organ na:

- ?dokonanie zgłoszenia koncentracji przez pozostałych uczestników koncentracji (w przypadku, gdy zobowiązany do zgłoszenia jest więcej niż jeden przedsiębiorca),

- ?usunięcie braków lub uzupełnienie informacji, do których został wezwany przez prezesa UOKiK przedsiębiorca zgłaszający zamiar koncentracji,

- ?ustosunkowanie się przez przedsiębiorcę do przedstawionych przez prezesa UOKiK warunków,

- ?uiszczenie opłaty za dokonanie zgłoszenia.

Wkrótce poważne zmiany

System kontroli koncentracji przedsiębiorstw przez prezesa urzędu znacząco się zmieni od 18 stycznia 2015 r. na skutek wejścia w życie nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Od tej chwili postępowanie sprawdzające będzie dwuetapowe. Obecnie, niezależnie od stopnia skomplikowania koncentracji i sprawy, postępowanie powinno się zakończyć w ciągu dwóch miesięcy. Zgodnie z nowymi przepisami co do zasady postępowanie w sprawie koncentracji powinno trwać miesiąc – co oznacza, że w przypadku koncentracji prostych, niebudzących wątpliwości z punktu widzenia ochrony konkurencji, postępowanie będzie krótsze o połowę. Zgodnie z szacunkami prezesa UOKiK ok. 80 proc. decyzji dotyczących koncentracji wydawanych będzie w pierwszym etapie postępowania.

Jeżeli zaistnieją uzasadnione obawy, że w wyniku koncentracji konkurencja na rynku zostanie istotnie ograniczona lub w przypadku spraw wymagających badania rynku, prezes UOKiK wyda postanowienie o przedłużeniu terminu na zakończenie postępowania. W takim przypadku prezes UOKiK wyda decyzję w terminie nie dłuższym niż cztery miesiące od wydania takiego postanowienia. A zatem postępowanie w sprawach skomplikowanych ma trwać w sumie nie dłużej niż pięć miesięcy.

Zgłoszeniu nie będą podlegały transakcje polegające na tworzeniu wspólnego przedsiębiorcy oraz na połączeniu przedsiębiorców – jeżeli obrót osiągany przez uczestników takich koncentracji na terytorium Polski nie przekroczy równowartości 10 mln euro. Takie rozwiązanie pozwoli na objęcie tzw. zasadą bagatelności również inne rodzaje transakcji.

Istotną zmianą jest także wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą na wniosek przedsiębiorcy UOKiK utajni część decyzji warunkowej, w której zawarte zostaną informacje na temat terminu, w jakim przedsiębiorca będzie mógł np. wyzbyć się określonego mienia – dzięki temu nie będzie działał pod presją czasu w trakcie ewentualnych negocjacji z kontrahentami.