Prowadzę działalność gospodarczą. Organ podatkowy ustanowił na ruchomości mojej firmy (samochodzie firmowym) zastaw skarbowy. Teraz ubezpieczyciel żąda ode mnie dokumentacji związanej z tym zastawem. W jaki sposób poprosić, aby organ dał mi potwierdzenie o obciążeniu mojej ruchomości zastawem skarbowym oraz o wysokości zabezpieczonego zobowiązania podatkowego? Ile kosztuje wydanie takiego dokumentu? – pyta czytelnik.
Organ podatkowy, chcąc się zabezpieczyć przed niewypłacalnością podatnika, ma prawo ustanowić zastaw skarbowy na ruchomościach należących do majątku podatnika. ?W ten sposób następuje zabezpieczenie spłaty zaległości podatkowych będących dochodem Skarbu Państwa czy jednostek samorządu terytorialnego, a także odsetek za zwłokę od tych zaległości. Rejestry te są prowadzone przez naczelników urzędów skarbowych.
Zgodnie z art. 46 § 1 ordynacji podatkowej, organ prowadzący rejestr zastawów skarbowych, na wniosek zainteresowanego, wydaje wypis ?z rejestru zastawów skarbowych zawierający informacje ?o obciążeniu rzeczy lub prawa zastawem skarbowym oraz ?o wysokości zabezpieczonego zastawem skarbowym zobowiązania podatkowego lub zaległości podatkowej. ?W przypadku wydania takiego wypisu organ ma obowiązek pobrać opłatę. Stosownie do ?§ 5 pkt 1 rozporządzenia ministra finansów z 24 grudnia 2002 r. w sprawie rejestru zastawów skarbowych oraz Centralnego Rejestru Zastawów Skarbowych (DzU nr 240, poz. 2068 ze zm.), opłata za wydanie wypisu z rejestru zastawów skarbowych wynosi ?20 zł.
Ustawowe ?ograniczenia
Zastawem skarbowym nie mogą być obciążone rzeczy lub prawa majątkowe niepodlegające egzekucji oraz mogące być przedmiotem hipoteki. Ograniczenia wynikają również z prawa upadłościowego, gdyż po ogłoszeniu upadłości, nie można obciążać takim zastawem składników masy upadłościowej w celu zabezpieczenia wierzytelności powstałej jeszcze przed ogłoszeniem upadłości.
Zastawem skarbowym nie mogą zostać objęte dowolne składniki majątku podatnika, a tylko rzeczy o określonej wartości, która w dniu ustanowienia zastawu musi wynosić co najmniej 12 400 zł.
Niezbędne ?elementy
Nie ma urzędowo określonego wzoru wniosku o wydanie wspomnianego wypisu. ?W praktyce niektóre urzędy skarbowe opracowały własne wzory na potrzeby podatnika. Składając taki wniosek, wnioskodawca powinien jednak pamiętać, aby wskazać w nim następujące dane:
Wniosek można złożyć osobiście lub za pośrednictwem poczty.
Bez zbędnej ?zwłoki
Organ prowadzący rejestr zastawów skarbowych ma obowiązek wydać wypis bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca od daty wniesienia wniosku, ?a w szczególnie skomplikowanych sprawach nie później niż w ciągu 2 miesięcy od daty wszczęcia postępowania ?w sprawie wydania tego wypisu. Wynika to z art. 139 § 1 ordynacji podatkowej.
Wzór pisma – wniosek o wydanie wypisu z rejestru zastawów skarbowych
PPHU „Słoń" Sp. z o.o. Brodnica, 5 czerwca 2014r.
ul. Konopnickiej 11A
87-300 Brodnica
NIP 544-45-78-654
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brodnicy
ul. gen. W. Sikorskiego 19
87-300 Brodnica
Wniosek o wydanie wypisu z rejestru zastawów skarbowych
Stosownie do art. 46 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. DzU z 2012 r., nr 749 ze zm.) składam wniosek o wydanie wypisu z rejestru zastawów skarbowych zawierającego informacje o obciążeniu rzeczy zastawem skarbowym oraz o wysokości zabezpieczonego tym zastawem zobowiązania podatkowego w zakresie ruchomości w postaci samochodu dostawczego Iveco z 2011 roku, numer rejestracyjny WD 21451, numer silnika 6547895412, numer nadwozia ABD1214521, ?o poj. 2501 cm3 należącego do PPHU „Słoń" Sp. z o.o. z siedzibą ?w Brodnicy (ksero dowodu rejestracyjnego w załączeniu).
Jednocześnie, stosownie do § 5 pkt 1 rozporządzenia ministra finansów z 24 grudnia 2002 r. w sprawie rejestru zastawów skarbowych oraz Centralnego Rejestru Zastawów Skarbowych ?(DzU nr 240, poz. 2068 ze zm.), informuję, że w dniu dzisiejszym wpłaciłem kwotę 20 zł na rachunek Urzędu Skarbowego ?w Brodnicy. Na dowód powyższego załączam potwierdzenie dokonania przelewu.
Wypis ten zostanie przedstawiony w postępowaniu przetargowym nr 12/2014.
Katarzyna Nowakowska
prezes zarządu
PPHU „Słoń" Sp. z o.o.
Załączniki:
1. potwierdzenie przelewu – 20 zł
2. kserokopia dowodu rejestracyjnego samochodu