Chodzi o doradcę klienta w PUP. Funkcję tę wprowadziła obowiązująca od 27 maja 2014 r. nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

z 14 marca 2014 r. (DzU z 2014 r., poz. 598, dalej ustawa o promocji zatrudnienia). Mogą ją pełnić pracownicy powiatowych urzędów pracy (PUP). Ma to zapewnić ciągłość obsługi zainteresowanego przez jedną osobę i zwiększyć zaufanie bezrobotnych do PUP.

Jakie zadania

Nowe przepisy stanowią, że pracownikami publicznych służb zatrudnienia są zatrudnione w nich osoby, w tym m.in. pośrednicy pracy, doradcy zawodowi, specjaliści do spraw rozwoju zawodowego, specjaliści do spraw programów. To spośród nich rekrutuje się doradców klienta. Do zadań doradcy klienta należy stała opieka nad bezrobotnym. Przykładami takich działań są:

- ustalanie profilu pomocy,

- przygotowanie i nadzór nad realizacją indywidualnego planu działania,

- świadczenie podstawowych usług rynku pracy w formie indywidualnej.

Na czym skorzysta firma

Doradca klienta ma także stale współpracować z pracodawcą, oferując pomoc określoną w ustawie o promocji zatrudnienia. Chodzi np. o:

- ustalanie zapotrzebowania na nowych pracowników,

- pozyskiwanie ofert pracy w zakresie pośrednictwa pracy oraz

- ułatwianie dostępu do innych form pomocy z ustawy.

Przed nowelizacją pracodawca, zgłaszając zapotrzebowanie na stażystę, był kierowany do pracownika PUP zajmującego się stażami. Jeśli deklarował zamiar zatrudnienia absolwenta albo osoby 50+, jego sprawą zajmował się inny urzędnik PUP.

Po nowelizacji w urzędach powinna pojawić się osoba koordynująca wsparcie PUP dla zatrudniania pracowników przez konkretnego pracodawcę.

Cel zmiany

Według założeń opisanych w uzasadnieniu projektu nowelizacji ustawy każdy pracodawca, który korzysta z pomocy urzędu pracy w zakresie usług rynku pracy, wspieranych instrumentami rynku pracy, będzie stale współpracował z jednym pracownikiem PUP – doradcą klienta instytucjonalnego. Ten stosownie do potrzeb udzieli mu sam pomocy lub skieruje do tych pracowników, którzy specjalizują się w świadczeniu usług z wykorzystaniem odpowiednich instrumentów rynku pracy.

Podobnie – według tych założeń – od początku przez tego samego doradcę klienta będzie prowadzony bezrobotny i poszukujący pracy zarejestrowany w urzędzie pracy.

—Tomasz Król