Usługi assistance ciągle nie są jeszcze popularne, mimo że stanowią część składową wielu pakietów ubezpieczeniowych dla firm, zwykle również są dołączane do produktów bankowych, takich jak karty kredytowe czy rachunki dla firm.

– Małe i średnie przedsiębiorstwa często zatrudniają jedynie takich specjalistów, których kompetencje niezbędne są do realizacji podstawowych celów biznesowych – mówi Urszula Szwarc, zastępca dyrektora handlowego w Europ Assistance Polska. – Jednak prowadzenie biura czy firmy produkcyjnej często wystawione jest na różne czynniki ryzyka i wówczas przedsiębiorcy poszukują doraźnej pomocy innych fachowców, narażając się tym samym na poniesienie wysokich kosztów.

Pęknięta rura, awaria komputera w przypadku przepięcia, zatrzaśnięcie zamka, konieczność holowania samochodu – w takich sytuacjach przedsiębiorca przeważnie gorączkowo poszukuje specjalisty, który może jak najszybciej dokonać niezbędnych napraw.  Jednak problemy tego typu można załatwić prościej, szybciej i do tego taniej, dzwoniąc na całodobową linię firmy świadczącej usługi assistance.

Assistance uchroni przed poniesieniem wysokich kosztów przerw w prowadzonej działalności gospodarczej.

– Brak energii elektrycznej ?w aptece bardzo szybko może  spowodować  poważne straty finansowe, ponieważ zwykle wiele medykamentów przechowywanych jest w lodówkach. Pęknięta szyba w witrynie sklepowej nierzadko uniemożliwi prowadzenie sprzedaży – mówi Piotr Ruszowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Mondial Assistance. – To tylko niektóre przykłady, gdy przedsiębiorcy korzystają z usługi assistance.

Reklama
Reklama

Korzystając z polisy assistance, przedsiębiorca może zaoszczędzić na usługach fachowców, którzy za drobne naprawy  liczą sobie nawet  po kilkaset złotych.

Przykład

Przedsiębiorca w ramach działalności gospodarczej prowadził hurtownię zabawek. Na skutek powodzi zniszczony został budynek, ?w którym znajdowała się hurtownia. Część dobytku udało się uratować, jednak zniszczony został sam budynek oraz ogrodzenie. ?W ramach świadczeń assistance zakład ubezpieczeń zapewnił ?dozór mienia przez trzy doby, ?aż przedsiębiorca uporał się ?z odpowiednim zabezpieczeniem mienia.

Przykład

Pracownik – wybitny specjalista –?miał wypadek i musiał przez ?kilka miesięcy przebywać na zwolnieniu lekarskim. Firma assistance  przy pomocy doradców rekrutacyjnych znalazła  fachowca ?na zastępstwo.

Przykład

Pękła rura i została zalana łazienka ?w siedzibie firmy. Przedsiębiorca ?nie musiał szukać na własną rękę hydraulika, ale dzięki pomocy ?firmy assistance niemal natychmiast pojawił się fachowiec, który zlikwidował skutki awarii.

Przykład

Wandale uszkodzili szybę w witrynie sklepu. Błyskawiczna pomoc szklarza w ramach assistance uchroniła przedsiębiorcę od przerwy w prowadzeniu sprzedaży.

Przykład

Pożar zniszczył biuro firmy. W ramach usług assistance zakład ubezpieczeń zorganizował lokal zastępczy,  ?w którym nadal mogła być prowadzona działalność. Pozwoliło ?to uniknąć kosztów związanych ?z przerwą w sprzedaży.

Jak podają firmy świadczące usługi assistance, przedsiębiorstwa najczęściej korzystają z porad prawnych, usług ślusarza, hydraulika, szklarza, infolinii specjalistycznych, holowania pojazdu, usług informatyka oraz dozoru mienia.

Także z kartą kredytową

Najczęściej assistance dla firm dołączany jest do produktów bankowych, ale można też je znaleźć w ofercie ubezpieczeń dla przedsiębiorstw. Przed zakupem polisy dla firmy, przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę na zakres udzielanej ochrony, w tym także na to, czy ubezpieczyciel oferuje świadczenia assistance. Jeśli tak, to jakie i do jakich limitów. Generalnie im droższy i bogatszy pakiet, tym na więcej usług może liczyć przedsiębiorca. Często też pakiety pomocowe zapewniane są nieodpłatnie dla firm, które ubezpieczą majątek na określoną sumę ubezpieczenia, np. 100 tys. zł.

Assistance można wykupić razem z ubezpieczeniem mienia, gdyż towarzystwa przeważnie nie oferują samego assistance. Jeżeli przedsiębiorca uważa, że usługi assistance w ramach pakietu są dla niego niewystarczające, zakres usług pomocowych może rozszerzyć  za pomocą dodatkowej składki.

W ramach assistance przedsiębiorca może otrzymać pomoc organizacyjną, interwencyjną, medyczną, po hospitalizacji, infolinię medyczną i usługi informacyjne, ?a także serwisowe, polegające na zorganizowaniu i pokryciu kosztów wykonania  prac remontowych świadczonych w celu usunięcia szkód objętych ochroną ubezpieczeniową. Zakres pomocy określony jest zwykle w ogólnych warunkach ubezpieczenia.

Przykłady

Pomoc organizacyjna może ?polegać na organizacji i pokryciu kosztów podróży powrotnej ?do siedziby firmy członków ?zarządu, którzy mieli ?wypadek  samochodowy ?w sąsiednim kraju.

Przykład

Pomoc interwencyjna może obejmować transport ocalałego mienia z powodzi do miejsca składowania czy przechowanie ocalałego z katastrofy mienia.

Przykład

Pomoc medyczna może być udzielona wtedy, gdy w następstwie nieszczęśliwego wypadku ubezpieczony szef firmy doznał trwałego uszkodzenia ciała ?lub rozstroju zdrowia podczas podróży służbowej do Afryki.

Dostęp do wiedzy czy drogich konsultacji ze specjalistami jest jednym z głównych utrudnień dla małych i średnich przedsiębiorstw. Zatrudnienie prawnika jest zwykle kosztowne, podobnie jak korzystanie z usług kancelarii prawnej. Właściciel pralni, sklepu czy hurtowni często  musi korzystać z drobnych porad, potrzebnych do sprawnego funkcjonowania niewielkiego przedsiębiorstwa. W ramach assistance przedsiębiorca może otrzymać też potrzebne mu akty prawne oraz wzory umów. W zakresie świadczeń często znajduje się też doradztwo podatkowe, co dla niewielkich firm jest usługą nieocenioną.

– Zauważyliśmy, że przedsiębiorcy bardzo szybko nauczyli się wykorzystywać pakiety pomocowe. W ich ramach mogą konsultować się z prawnikiem pracującym dla firmy assistance czy korzystać z doradztwa kadrowo-płacowego zapewnianego w pakietach dla przedsiębiorców – mówi Piotr Ruszowski. – W naszej ocenie, w najbliższych latach te usługi będą się rozwijać najlepiej.

Korzystanie z usług assistance jest bardzo wygodne. Wystarczy zadzwonić na całodobową infolinię, a organizacją pomocy zajmą się konsultanci, którzy udzielą informacji albo zorganizują ?i skierują na miejsce odpowiednich fachowców.

Kiedy pomoc nie zostanie udzielona

W przypadku usług assistance regułą jest, że klient płaci za materiały, ale nie ponosi kosztów usługi. Zatem w przypadku, gdy naprawa wymaga użycia drogich części zamiennych, może się ona okazać kosztowna także wtedy, gdy samo świadczenie usług fachowca przedsiębiorca ma za darmo.

Przykład

Hydraulik został wezwany ?do naprawy pękniętej rury. Wymiana rury, której koszt wyniósłby 300 zł, ?była za darmo w ramach assistance, Przedsiębiorca zapłacił tylko 55 zł ?za użyte materiały.

Koszty pomocy muszą się mieścić w limitach określonych w warunkach ubezpieczenia. Jeżeli są wyższe, wówczas towarzystwo pokryje je tylko do wysokości limitów.

Wiele wyłączeń znajduje się OWU ubezpieczycieli. I tak towarzystwa zwykle zastrzegają, że skorzystanie z pomocy assistance możliwe jest tylko w  przypadku wystąpienia tych zdarzeń, które objęte są ubezpieczeniem mienia. Do typowych wyłączeń zaliczają się też szkody powstałe w urządzeniach, za konserwację których odpowiada ubezpieczony, a także naprawy, za które odpowiedzialne są odpowiednie służby administracyjne czy pogotowie elektryczne bądź gazowe.

Przedsiębiorca nie może też liczyć na pomoc firmy assistance przy powszechnych codziennych szkodach, takich jak zatkanie zlewu czy wanny, uszkodzenia baterii wodnych, bojlerów, grzejników, podgrzewaczy przepływowych i filtrów wody  czy uszkodzenia żarówek, bezpieczników, przedłużaczy, gniazdek elektrycznych i przełączników.

Tradycyjnie, podobnie jak to ma miejsce w przypadku innych ubezpieczeń, towarzystwa wyłączają z ochrony szkody powstałe w związku ze spożyciem przez ubezpieczonego przedsiębiorcę narkotyków, alkoholu bądź innych środków odurzających, związane z uczestnictwem w bójce czy samobójstwem bądź próbą samobójstwa ubezpieczonego.

Przedsiębiorca nie otrzyma też zwrotu kosztów usług, które zamówił bez powiadomienia centrum alarmowego.