Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej kończy przygotowania nowelizacji kodeksu pracy, która ma usunąć z niego luki i niezgodne z konstytucją delegacje do wydania rozporządzeń.

Zdaniem resortu pracy zachodzi sprzeczność między art. 92 kodeksu pracy dotyczącym wypłaty pracownikowi wynagrodzenia za pierwsze 33 dni choroby (w wypadku pracowników powyżej 50. roku życia – za 15 dni), a art. 80 k.p. mówiącym, że wynagrodzenie należy się pracownikowi tylko za pracę wykonaną. Dlatego też te przepisy ulegną zmianie.

Poza tym część regulacji wynikających obecnie z rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop zostanie przeniesiona do kodeksu pracy. Chodzi zwłaszcza o zasady obliczania wynagrodzenia urlopowego, gdy wolne pracownika trwało niepełny miesiąc.

Doprecyzowany zostanie także art. 173 k.p., tak by zgodnie z konstytucją dawał on ministrowi pracy podstawę do określenia w drodze rozporządzenia zasad wyliczania wysokości wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy.

W kodeksie mają znaleźć się także zapisy dotyczące ustalania nowego terminu urlopu, gdy poprzedni został przesunięty przez pracownika bądź z ważnych powodów przez pracodawcę.

Etap legislacyjny: konsultacje międzyresortowe