Polisa ta ma wiele zalet dla przedsiębiorcy. Pozwala zwiększyć sprzedaż, dzięki temu, że daje firmie możliwość zaoferowania partnerom atrakcyjniejszych warunków handlowych, w tym wydłużenie terminów płatności czy rezygnacji z niektórych zabezpieczeń. Sprzedaż może też być bardziej rentowna, ponieważ polisa pozwala uniknąć kosztów związanych z zabezpieczonymi formami płatności, jak gwarancje bankowe czy akredytywy, ograniczyć upusty stosowane w przypadku przedpłaty czy wynegocjować wyższe ceny. Z kolei pewność otrzymania odszkodowania w razie niezrealizowania płatności zapobiega konieczności tworzenia wysokich rezerw na należności nieściągalne.

Ubezpieczenie należności od innych polis różni się tym, że klient ma kontakt z ubezpieczycielem nie tylko w przypadku wystąpienia szkody, ale także na bieżąco, przy konsultacjach związanych z oceną ryzyka i odzyskiwaniem należności, co przy okazji wiąże się z unikaniem dodatkowych kosztów. Ubezpieczenie pozwala na ograniczenie wydatków związanych z samodzielnym monitorowaniem wiarygodności kontrahentów oraz kosztów związanych z windykacją należności. Składka ubezpieczeniowa stanowi koszt uzyskania przychodu firmy, a jej wysokość jest niższa niż planowana rezerwa finansowa z tytułu nieotrzymania płatności.

Dzięki polisie problemy finansowe partnerów handlowych czy niestabilna sytuacja polityczna w krajach kontrahentów nie mają istotnego wpływu na działanie i stabilność firmy, a bezpłatna windykacja należności i wypłata odszkodowania zapewniają utrzymanie płynności finansowej. Z kolei dla odbiorców współpraca eksportera z ubezpieczycielem stanowi czynnik motywujący do terminowego regulowania należności.

Ubezpieczenie należności podnosi również wiarygodność przedsiębiorstwa wobec banków i innych instytucji finansowych. Poza tym polisa zabezpiecza rozwój przedsiębiorstwa w wieloletniej perspektywie. Firma, która ma pewność, że dostanie należne jej pieniądze, może bowiem lepiej planować inwestycje.