Franczyzodawcy, oprócz umożliwienia kontrahentom prowadzenia firmy pod ich marką i dostarczenia wiedzy o organizacji biznesu, często udostępniają środki materialne, np. lodówki ekspozycyjne i meble.

Eksperci podczas wczorajszej konferencji zorganizowanej przez firmę Accace wskazywali, że w takich sytuacjach powstają wątpliwości, czy przekazanie było wywiązywaniem się z obowiązków wobec franczyzobiorców i ma charakter odpłatny, czy też jest świadczeniem nieodpłatnym.

Negatywną konsekwencją byłby obowiązek opodatkowania VAT takich bezpłatnych transakcji i utrata możliwości amortyzacji przekazanych franczyzobiorcom środków trwałych. Rozwiązaniem jest wykazanie, na podstawie umowy, że przekazanie wiąże się z ekwiwalentnym świadczeniem ze strony franczyzobiorcy.

Eksperci Accace podczas konferencji wskazywali także na możliwość optymalnej amortyzacji znaku towarowego franczyzodawców. Wymaga ona powołania w jednym z krajów Unii Europejskiej spółki, która następnie udzieli licencji na znak towarowy polskiej spółce zależnej.