Jak wygląda procedura udzielania gwarancji ubezpieczeniowej?
Gwarancje ubezpieczeniowe dla przedsiębiorstw są negocjowane indywidualnie. Firma, które chce otrzymać gwarancję, składa do towarzystwa wniosek. Do wniosku trzeba dołączyć szereg dokumentów, takich jak: zaświadczenia z ZUS i urzędu skarbowego, dokumenty rejestrowe i finansowe oraz dotyczące kontaktu.
W oparciu o te dokumenty ubezpieczyciel ocenia ryzyko i proponuje formę zabezpieczenia, które przedsiębiorca ma dostarczyć na wypadek, gdyby nie wywiązał się z zobowiązań. Popularne zabezpieczenia to: weksel in blanco, poręczenie wekslowe, przewłaszczenie, hipoteka, zastaw rejestrowy. W dalszej kolejności treść gwarancji uzgadniana jest z beneficjentem i dochodzi do podpisania umowy.
Dla stałych klientów towarzystwa często mają uproszczone procedury. Możliwe jest np. zawarcie umowy o limit, kiedy to towarzystwo jest gotowe udzielać gwarancji w oparciu o uproszczony wniosek. Umowa określa także cenę za gwarancję, przy czym za sam limit się nie płaci, składka płacona jest natomiast za gwarancje, które zostaną wystawione.
Innym rodzajem ułatwień jest system online. Pozwala on przedsiębiorcom na sprawdzenie przez Internet, czy ubezpieczyciel jest gotów wystawić na jego zlecenie gwarancję w określonej wysokości i umożliwia uproszczoną procedurę w sieci. Przedsiębiorca ma login do systemu, a system sam sprawdza wiarygodność klienta, weryfikuje bieżące zaangażowanie i określa, czy wystawienie kolejnej gwarancji nie wiąże się z nadmiernym ryzykiem. Korzystając z bazy danych, klient weryfikuje dane organizatora przetargu i nie musi już ich wpisywać od początku. Wystarcza numer NIP, REGON czy KRS, wpisanie kwoty wadium, terminu obowiązywania gwarancji, treści przetargu. Towarzystwo potwierdza gwarancję, klient drogą elektroniczną otrzymuje treść gwarancji, a oryginał jest do niego wysyłany lub przygotowywany do osobistego odbioru. Tego rodzaju ułatwienie ma znaczenie szczególnie dla przedsiębiorstw działających w branżach, w których odbywa się dużo przetargów. Dzięki ułatwieniom szybciej mogą przygotować dokumentację ofertową.
Polisa ochroni towar
Czy warto mieć ubezpieczenie cargo dla firm, które mają OC?
Ubezpieczenie cargo zapewnia ochronę, gdy towar zostanie uszkodzony bądź zniszczony, gdy przewoźnik za szkodę nie odpowiada
Ubezpieczenie cargo, czyli ubezpieczenie mienia w transporcie, zapewnia finansową rekompensatę na wypadek, gdy towar zostanie zniszczony lub zaginie podczas przewożenia, zarówno jeśli przewozi się go za pomocą własnych środków transportu, jak i korzysta z usług wynajętego przewoźnika. Polisę tę można kupić zarówno wtedy, gdy towar przewożony jest w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym. Ubezpieczenie cargo jest adresowane do podmiotów, po których stronie leży ryzyko transportowe wynikające z transakcji handlowej, czyli w praktyce polisa skierowana jest do właścicieli ładunków, a nie do przewoźników, gdyż to właściciel może ponieść bezpośrednią stratę z powodu uszkodzenia lub utraty towaru.
Przedsiębiorcy trudniący się przewozem mają, a przynajmniej powinni mieć, ubezpieczenie OC. Mimo tego właściciel towaru i tak powinien kupić polisę, choć wiąże się to z dodatkowym kosztem dla niego. Polisa odpowiedzialności cywilnej przewoźnika chroni bowiem jedynie przed szkodami, za które odpowiedzialność ponosi ten przewoźnik, gdy na przykład popełnił jakiś błąd. Z kolei ubezpieczenie cargo zapewnia ochronę także wtedy, gdy towar zostanie uszkodzony bądź zniszczony, gdy przewoźnik za szkodę nie odpowiada, czyli np. wtedy, gdy dojdzie do kradzieży ładunku albo gdy przewożony towar spłonie. Typowe ryzyka objęte ochroną to ryzyka żywiołowe, wypadek środka transportu, rabunek, kradzież z włamaniem, potłuczenie i pogniecenie towaru oraz uszkodzenie czy zniszczenie towaru podczas czynności związanych z załadunkiem lub rozładunkiem.
Można więc powiedzieć, że polisa cargo właściciela ładunku i ubezpieczenie OC przewoźnika są komplementarne, gdyż ta pierwsza chroni przed stratami przedsiębiorcę, który powierzył swój ładunek firmie transportowej, ta druga zaś przede wszystkim zabezpiecza interes firmy na wypadek, gdyby musiała płacić za szkody w przewożonym ładunku. A jeżeli ładunek ma dużą wartość, to brak tej polisy w skrajnych przypadkach może doprowadzić do bankructwa firmy.
Ubezpieczenie mienia w transporcie pozwoli też uniknąć długotrwałego i czasochłonnego postępowania przy dochodzeniu roszczeń w ramach ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej spedytora lub przewoźnika. Właściciel przewożonych rzeczy powinien również wziąć pod uwagę, że w przypadku międzynarodowych kontraktów handlowych ubezpieczenie mienia podczas przewozu jest często wymogiem akredytywy i bez ubezpieczenia przedsiębiorca nie uzyska kredytu.
—Regina Skibińska