Czy potwierdzeniem poniesionych kosztów w podróży służbowej za nocleg w hotelu może być wyłącznie faktura VAT wystawiona na zakład pracy w którym pracuję – pyta pan Henryk z Gdyni. Czytelnik ma też problem z rozliczeniem delegacji krajowej, która zaczęła się 27.02.2013 a skończyła 02.03.2013. Z początkiem marca weszło bowiem w życie nowe rozporządzenie w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Pan Henryk nie wie, czy powinien otrzymać dietę na nowych zasadach.

Zwykły rachunek jest wystarczającym dokumentem upoważniającym do zwrotu kosztów za nocleg. Przepisy nie wymagają, aby pracownik dostarczał faktury.

-         Obowiązek dostarczenia faktury może jednak wynikać z przepisów wewnętrznych obowiązujących u pracodawcy.  Nawet jednak w takim przypadku, pracodawca nie powinien odmawiać rozliczenia kosztów na podstawie zwykłego rachunku. Pracownik, który nie dostarczył faktury powinien się jednak liczyć z konsekwencjami dyscyplinarnymi naruszenia wewnętrznych przepisów – ostrzega Katarzyna Sarek, radca prawny  z kancelarii Raczkowski i Wspólnicy.

Nowe rozporządzenie w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej nie zawiera przepisów przejściowych.

-         Wskazuje jednak wprost, że należność z tytułu podróży służbowej rozlicza się po wykonaniu zadania. W związku z tym, jeśli zakończenie podróży przypada na okres po 1 marca 2013, stosujemy nowe rozporządzenie – uważa Magdalena Zwolińska, adwokat z kancelarii DLA Piper Wiater sp.k.

Reklama
Reklama

Za każdy dzień delegacji pracownikowi należy się więc nowa, wyższa dieta.