Styczeń to miesiąc, kiedy wiele biur podróży – udzielając większych lub mniejszych rabatów – próbuje sprzedawać wakacyjne wyjazdy. Nie mogą jednak zapominać, że również w tym przypadku mają pewne obowiązki, z których lepiej, aby się wywiązali.
Wizy, szczepienia i ubezpieczenie
Po pierwsze, zanim klient podpisze umowę i zapłaci za wybrany przez siebie wyjazd, pracownik biura powinien poinformować go m.in. o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej, przepisach paszportowych i wizowych, sanitarnych oraz o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie, o zakresie ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków, kosztów leczenia. Informacje te powinny znaleźć się w folderach, broszurach i katalogach. Dodatkowo, powinny być podane w sposób dokładny i zrozumiały.
W praktyce turysta powinien otrzymać te informacje, zanim jeszcze zostanie zawarta umowa. Lepiej tego obowiązku nie lekceważyć.
Organizator nie odpowiada za zachowania osób trzecich, które nie uczestniczyły w wykonywaniu usług turystycznych przewidzianych w umowie
To dlatego, że gdy dojdzie do zaniedbania biura podróży w tym zakresie, to turysta nie otrzyma informacji dotyczących np. obowiązków wizowych. Z tego powodu może spotkać się z odmową wjazdu do danego kraju, ma prawo wówczas domagać się odszkodowania.
Do wyboru ma art. 415 kodeksu cywilnego (mówi o odpowiedzialności odszkodowawczej za szkody wyrządzone działaniem lub zaniechaniem) albo art. 417 k.c. (przewiduje odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez nienależyte wykonanie zobowiązania) oraz art. 11a ustawy o usługach turystycznych (reguluje odpowiedzialność organizatora imprezy turystycznej wobec klientów, którzy w niej uczestniczą).
Na piśmie i z danymi
Poza informacjami, jakie turysta otrzymuje w biurze podróży, ważna jest również sama umowa. Powinna być ona sporządzona na piśmie i zawierać konkretne informacje. Przede wszystkim powinna wskazywać organizatora, numer zezwolenia i dane osoby, która w jego imieniu podpisała umowę. Konieczne są też dane dotyczące samego wyjazdu (czyli wskazanie miejsca pobytu lub trasy wycieczki, czasu trwania, programu całej imprezy, w tym rodzaju, jakości i terminu oferowanych usług).
W umowie nie może również zabraknąć wskazania ceny całej imprezy (wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie zostały zawarte w cenie) oraz określenia okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny. Umowa powinna również określać sposób składania reklamacji oraz termin powiadomienia o ewentualnym odwołaniu imprezy z powodu braku zgłoszeń.
Gdy klient wpłaca co najmniej 10-proc. zaliczkę na poczet ceny imprezy, powinien otrzymać od organizatora wraz z umową pisemne potwierdzenie tego, że biuro podróży ma gwarancję bankową lub ubezpieczeniową, bądź pisemne potwierdzenie umowy ubezpieczenia, którą ma organizator, ze wskazaniem sposobu ubiegania się o wypłatę środków z tego ubezpieczenia.
Organizator turystyki jest również obowiązany przed rozpoczęciem imprezy turystycznej, podać na piśmie nazwisko lub nazwę lokalnego przedstawiciela organizatora (lub innej instytucji), do którego klient może zwracać się w razie trudności, a także jego adres i numer telefonu.
Obowiązek udzielenia pomocy
Organizator imprezy turystycznej, co do zasady, odpowiada za nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych (lub brak jej wykonania). Od zasady tej są jednak trzy wyjątki.
Po pierwsze, gdy do braku wykonania lub nienależytego wykonania umowy doszło wyłącznie z powodu działania lub zaniechania klienta.
Po drugie, organizator nie odpowiada za zachowania osób trzecich (ale tylko tych, które nie uczestniczyły w wykonywaniu usług turystycznych przewidzianych w umowie), jeśli nie można było uniknąć ich działań lub zaniechań.
Po trzecie, odpowiedzialność organizatora wyjazdu jest wyłączona, gdy zaistniała tzw. siła wyższa. Jednak nawet wtedy, gdy konkretne zdarzenie zostanie zakwalifikowane jako siła wyższa, to i tak nie zwalnia to biura z troski o klienta. W takiej sytuacji biuro ma obowiązek udzielenia pomocy poszkodowanemu turyście.