A wszystko za sprawą dotacji unijnych na realizację branżowego programu promocji. Branżowego, ponieważ dedykowanego specyficznym podmiotom. W tym wypadku firmom prowadzącym działalność zgodną z ustawą z dnia 22 czerwca 2001r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (DzU z 2001r. nr 67, poz. 679 ze zm.).

Od Algierii po Kazachstan

Cały program przewiduje 29 działań promujących dla przedsiębiorców, którzy zdecydują się do niego przystąpić. Wymogiem koniecznym do otrzymania dofinansowania jest zadeklarowanie udziału w minimum 15 z nich, w trakcie trwania całego przedsięwzięcia. W tym czasie firmy mogą uczestniczyć w międzynarodowych targach, misjach gospodarczych i szkoleniach, otrzymując jednocześnie dofinansowanie do poniesionych na to wydatków. Przedsiębiorcy będą mieli szansę odwiedzić takie państwa, jak: Kazachstan, Liban, Indie, Czechy, Malezję, Indonezję, Algierię, Jordanię, Armenię, Egipt i Ukrainę. Te kraje wymienione są bowiem w branżowym programie dla tej grupy firm. Przedsiębiorcy zainteresowani taką możliwością promocji muszą złożyć deklarację uczestnictwa u organizatora branżowego programu. A taką rolę pełnią: Polska Izba Producentów na Rzecz Obronności Kraju (lider projektu) oraz Bumar Żołnierz S.A. Natomiast wniosek o dofinansowanie należy złożyć w ministerstwie gospodarki. Aplikacje będą przyjmowane do czasu wyczerpania budżetu, a ten wynosi 7 mln zł.

Pomoc publiczna

Zasady udzielania wsparcia zostały określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na udział przedsiębiorców w programach promocji w ramach działania 6.5.2 programu Innowacyjna gospodarka (DzU z 2010r. nr 133, poz. 892 ze zm.). Zgodnie z jego § 3 ust. 5 tzw. intensywność pomocy, czyli procentowy udział dotacji w poniesionych wydatkach (kwalifikowanych) może stanowić nawet 75 proc. A do takich wydatków wolno zaliczyć m.in. koszty:

- wynajmu powierzchni wystawienniczej,

- wynajmu zabudowy powierzchni wystawienniczej,

- wynajmu sal konferencyjnych,

- zakupu usług w zakresie obsługi technicznej, w tym nagłośnienia i oświetlenia powierzchni wystawienniczej (stoiska) lub sal konferencyjnych,

- zakupu usług w zakresie organizacji seminariów, konferencji, pokazów, prezentacji produktów lub usług oraz degustacji,

- udziału w polskich i zagranicznych konferencjach, kongresach, seminariach, pokazach, degustacjach, spotkaniach bilateralnych i wyjazdach studyjnych,

- szkoleń związanych z udziałem w programach promocji,

- zakupu usług tłumaczenia symultanicznego lub konsekutywnego,

- zakupu usługi transportu osób, o ile jest to związane z organizacją seminariów, konferencji, pokazów oraz degustacji lub organizacją branżowej misji gospodarczej.

Więcej informacji o samym programie i warunkach konkursu znajduje się na stronie resortu gospodarki: www.mg.gov.pl