Błędnie, gdyż takie skutki może wywołać dopiero zmiana przepisów.
Przypomnijmy, że Rada UE wydała decyzję (DzUrz UE z 30 września, seria L, nr 256, s. 24), w której zezwoliła Polsce na ograniczenie prawa do odliczenia podatku z tytułu zakupu, wynajmu lub leasingu pojazdów silnikowych innych niż osobowe do 60 proc. podatku naliczonego, nie więcej niż 6 tys. zł.
Z art. 4 decyzji wynika, że stała się skuteczna w dniu jej notyfikacji.
Na razie jeszcze niczego to nie zmienia. Aby zapisy decyzji stały się treścią powszechnie obowiązującego prawa, muszą zostać przeniesione do krajowego porządku prawnego.
Za takim stanowiskiem przemawia kilka argumentów.
Po pierwsze, decyzja została skierowana do państwa członkowskiego, jakim jest Polska, a zatem jej odbiorcą nie są obywatele polscy, lecz samo państwo. Nie staje się źródłem powszechnie obowiązującego prawa w rozumieniu przepisów Konstytucji RP.
Po drugie, już sam tytuł decyzji wskazuje, że upoważnia ona do wprowadzenia środka specjalnego. Tak więc Polska uzyskała prawo do uregulowania swojego prawa wewnętrznego w sposób niezgodny z dyrektywą VAT w zakresie, w jakim to zostało określone przez Radę. Nie musi jednak skorzystać z tego uprawnienia.
Po trzecie, treść decyzji nie pokrywa się w 100 proc. z przepisami [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]ustawy o VAT[/link]. Tak więc dopiero po wprowadzeniu odpowiednich zmian będzie można stwierdzić, że Polska zastosowała środek specjalny, do którego została uprawniona.
Reasumując, nadal obowiązują zasady odliczania podatku określone w art. 86 ust. 3 oraz ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]ustawy o VAT[/link]. Oczywiście z uwzględnieniem wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Magoora, który określa, w jakich sytuacjach przepis art. 86 ust. 3 ustawy VAT nie powinien być stosowany. Dopiero wprowadzenie przepisów zgodnych z treścią decyzji Rady UE spowoduje zmianę zasad odliczania podatku naliczonego.
Mówiąc prościej, ciągle można odliczać VAT przy zakupie aut z kratką.
[i]Autorka jest biegłym rewidentem i doradcą podatkowym w spółce doradztwa podatkowego KDA[/i]