Na stronie [link=http://www.poig.gov.pl]www.poig.gov.pl[/link] została opublikowana kolejna wersja tzw. uszczegółowienia programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka”. To już jego dziesiąta odsłona. Tym razem zmiana jest o tyle istotna, że wprowadziła zupełnie nowe poddziałanie o numerze 6.5.2 „Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji”.

Dotacje z niego będą udzielane przedsiębiorcom pod postacią tzw. pomocy de minimis. To oznacza, że maksymalna dotacja nie będzie mogła przekroczyć równowartości 200 tys. euro (100 tys. euro dla podmiotów działających w sektorze transportu).

Celem poddziałania jest wspieranie udziału firm w branżowych programach promocji oraz programach promocji o charakterze ogólnym. Te pierwsze stanowią kompleksowe programy promocji konkretnej branży lub grupy produktowej i mają pomóc wykreować polską specjalność eksportową. Natomiast w programach promocji ogólnych promowana będzie Polska i cała polska gospodarka, bez wyróżniania konkretnych branż lub dziedzin działalności gospodarczej.

Wykorzystywane będą do tego wszelkiego rodzaju imprezy promocyjne organizowane zarówno w kraju, jak i za granicą. Zgodnie z założeniami udzielana pomoc przyczyni się do poprawy wizerunku polskiej gospodarki oraz zintensyfikuje proces wchodzenia na obce rynki krajowych przedsiębiorstw.

Zwiększy ich konkurencyjność, rozpoznawalność, pozwoli na nawiązanie nowych kontaktów gospodarczych oraz przyczyni się do wykreowania polskich szlagierów eksportowych. Zagraniczne podmioty ma zachęcić do zainteresowania się naszym krajem, prowadzenia tu inwestycji oraz rozpoczęcia współpracy z rodzimymi firmami. Przewiduje się realizację następujących działań:

- udzielanie pomocy finansowej na udział przedsiębiorców w branżowym programie promocji,

- udzielanie pomocy finansowej na udział przedsiębiorców w programie promocji o charakterze ogólnym.

Beneficjentami nowego działania, zgodnie z uszczegółowieniem programu, mogą być wszyscy przedsiębiorcy, którzy zgłoszą swój akces do takich akcji promocyjnych.

Nie wprowadzono ograniczenia do małych i średnich firm. Jednak szczegółowe zasady udzielania wsparcia poznamy dopiero po publikacji rozporządzenia ministra gospodarki w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków oraz trybu udzielania pomocy finansowej na udział przedsiębiorców w programach promocji w ramach poddziałania 6.5.2 PO „Innowacyjna gospodarka” (oczekuje na publikację).

Zgodnie z jego założeniami wielkość pomocy na udział w branżowym programie promocji nie będzie mogła przekroczyć 60 proc. tzw. wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą i 300 tys. zł na udział w jednym branżowym programie promocji. W przypadku promocji o charakterze ogólnym będzie to 50 proc. poniesionych wydatków i jednocześnie nie więcej niż 25 tys. zł na udział w jednym programie.