Wynająć firmę do sprzątania biura, magazynu czy obiektu handlowego? Niby nic prostszego, gdyż w gazetach i w Internecie roi się od ogłoszeń. Ale nie zawsze to co najtańsze jest najlepsze. Czym więc kierować się przy wyborze usługi?
– Na pewno nie tylko ceną. Uważam, że dobra firma sprzątająca powinna mieć specjalistyczny sprzęt, a takie maszyny kosztują – mówi Michał Skaliński, dyrektor działu zarządzania nieruchomościami w Cushman & Wakefield Polska.
[srodtytul]Maszynowe szorowanie garaży[/srodtytul]
O jakie maszyny chodzi? Specjalistyczne odkurzacze, froterki, a także profesjonalne urządzenia myjące i polerujące powierzchnie. Widuje się takie w przejściach podziemnych i centrach handlowych. Wymagają one obsługi operatora.
– Nie wszyscy wiedzą, że takimi właśnie maszynami powinny być sprzątane garaże. Dotyczy to nie tylko biurowców i centrów handlowych, ale także budynków mieszkalnych. Zimą miejsca często uczęszczane powinny być czyszczone codziennie, w okresie letnim co drugi dzień, a jeśli pada deszcz, to także codziennie. W przeciwnym razie powierzchnie zostaną zapuszczone i będziemy mieli wnętrza wyglądające na starsze niż w rzeczywistości – tłumaczy Michał Skaliński.
Zarówno biura, jak i placówki handlowe są wykończone różnymi materiałami. Dużo jest glazury, terakoty, ale także kamienia naturalnego, wykładziny i parkietu. Do czyszczenia każdej z tych powierzchni konieczne są specjalistyczne środki, zalecone w instrukcji producenta. Używanie innych może doprowadzić do nieodwracalnych zniszczeń.
– Zdarza się to zwłaszcza podczas sprzątania po zakończeniu budowy. Niektóre firmy, żeby ułatwić sobie pracę, stosują środki z kwasami, które niszczą czyszczone powierzchnie – twierdzi Michał Skaliński.
[srodtytul]Dyskrecja i bezpieczeństwo[/srodtytul]
Wiele firm z uwagi na bezpieczeństwo niechętnie wpuszcza obcych do swoich siedzib. Taki zwyczaj mają np. międzynarodowe koncerny. Chodzi m.in. o to, aby w ręce konkurencji nie trafiły ważne dokumenty. Pracownicy firm sprzątających wchodzą do biur zazwyczaj wieczorem i w nocy, kiedy nikogo innego nie ma. Mogą mieć dostęp do pozostawionych na wierzchu dokumentów lub wartościowych przedmiotów.
– Wiele firm nawet w centrach logistyczno-magazynowych stosuje praktykę czystych biurek. Po zakończeniu pracy wszystkie rzeczy chowane są do zamykanych szafek lub kontenerów. Sprzątacze, którzy pojawiają się w nocy, mogą dobrze wypolerować puste biurka – mówi Renata Michalczyk z firmy AIG/Lincoln.
Jednak czasami nawet chowanie dokumentacji do szaf to za mało. – Wtedy albo wybiera się małą grupę osób, która ma dostęp do biura, albo zatrudnia się w firmie osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo wszystkich dokumentów, tak aby w razie czego rozliczyć je z przestrzegania tajemnicy. To świadome odstąpienie od powszechnie stosowanej zasady outsourcingu – mówi Rafał Kwaczek z firmy Master Management.
[srodtytul]Stawki zmienne, jak liczba sprzątaczy[/srodtytul]
Najmniej firmy chcą rozmawiać o stawkach za sprzątanie, gdyż zależą one od bardzo wielu czynników. Niektóre zamieszczają jednak na swoich stronach orientacyjne ceny.
Stawki zależą przede wszystkim od wielkości powierzchni do sprzątania. Ważny jest zakres czynności, godziny pracy (serwis dzienny czy nocny), rodzaj środków czystości i urządzeń czyszczących, liczba zaangażowanych ludzi.
Przedsiębiorcy twierdzą, że właśnie liczba pracowników, którzy podobno sprzątają dany budynek, najczęściej jest fałszowana.
– Na przykład w umowie jest napisane, że budynek będzie sprzątać 20 osób, a tak naprawdę pojawia się siedem. Nie wiem dlaczego, ale bardzo wiele firm uważa, że zarządca budynku tego nie zauważy – mówi Michał Skaliński.
Umowy zazwyczaj podpisywane są na co najmniej kilka miesięcy. – Uważam, że kontrakt z dobrą firmą, która inwestuje w sprzęt, powinien mieć okres wypowiedzenia dłuższy niż trzy miesiące – twierdzi Michał Skaliński.
W zarządzanym przez AIG Lincoln centrum logistyczno-magazynowym najemcy podpisują zazwyczaj umowy na 1–3 miesiące. Każdy z najemców wynajmuje do sprzątania kogo chce. W sumie dziewięć firm jest tam obsługiwanych przez cztery firmy sprzątające.
– Zauważyłam, że największe znaczenie ma rekomendacja innych firm. Jeśli ktoś jest zadowolony z usług, poleca je innym – przekonuje Renata Michalczyk.
[ramka][b]Co powinno się znaleźć w umowie:[/b]
- plan sprzątania nieruchomości z dokładnym określeniem metrażu, miejsca i częstotliwości sprzątania;
- zapis o przekazaniu zleceniodawcy atestów i/lub certyfikatów materiałów oraz urządzeń stosowanych do wykonania usługi;
- zapis, że firma sprzątająca dostarcza na własny koszt niezbędne maszyny, sprzęt oraz chemiczne środki czystości;
- zapis, że firma sprzątająca jest zobowiązana stosować materiały i środki wysokiej jakości; ponadto musi ona zapewnić, że wszelkie używane materiały i środki spełniają obowiązujące normy, w szczególności w zakresie higieny żywieniowej i bezpieczeństwa, oraz mają niezbędne certyfikaty, w tym atest PZH, oraz są odpowiednie do danego rodzaju powierzchni;
- zapis, że pracownicy muszą być osobami pełnoletnimi posiadającymi aktualne dokumenty niezbędne do rozpoczęcia pracy: np. badania lekarskie, zaświadczenia o niekaralności, szkolenie BHP;
- firma sprzątająca musi przedstawić kopię ubezpieczenia OC.
[i]źródło: Colliers International[/i][/ramka]
[ramka][b]Jak ustala się cenę[/b]
Koszt sprzątania pomieszczeń biurowych, magazynowych, usługowych zależy od:
- wielkości powierzchni i jej specyfiki
- częstotliwości sprzątania
- zakresu czynności
- liczby pracowników
- godzin pracy (serwis dzienny)
- rodzaju środków czystości, urządzeń czyszczących, materiałów eksploatacyjnych, które będą użyte przy realizacji usługi
- indywidualnych życzeń klienta
[i]źródło: Czysta Firma[/i][/ramka]
[ramka][b]Przykładowy cennik podstawowych usług[/b]
- codzienne sprzątanie powierzchni biurowych – od 2,90 zł za mkw. miesięcznie
- pranie wykładzin dywanowych – od 3,50 zł za mkw.
- mycie okien – od 3,50 zł za mkw.
- kompleksowe sprzątanie jednorazowe – od 2 zł za mkw.
- kompleksowe sprzątanie po remontach – od 5 zł za mkw.
- dzienny serwis sprzątający – od 15,90 za godzinę
[i]źródło: Czysta Firma[/i][/ramka]
[ramka][b]Kryzys to nie powód, by oszczędzać na kosztach utrzymania budynku[/b]
[b]Rozmowa z Romanem Skowrońskim, dyrektorem ds. rozwoju CEFIC[/b]
[b]Rz: Czy można ograniczyć wydatki związane z utrzymaniem czystości?[/b]
[b]Roman Skowroński:[/b] W racjonalnie zarządzanym centrum handlowym nie może być mowy o oszczędzaniu na takich usługach. Oczywiście stałym elementem zarządzania powinna być optymalizacja kosztów. Ale obniżanie uzasadnionych wydatków zawsze wiązałoby się z pogorszeniem jakości usług świadczonych na rzecz klienta. Dobry zarządca nie może sobie na to pozwolić.
[b]Ale chyba najłatwiej w razie konieczności zwalnia się sprzątaczki? [/b]
To nie wchodzi w grę, żeby w związku z dekoniunkturą zmniejszać liczbę pracowników ochrony czy personelu sprzątającego, jeżeli dotychczas liczba ta była optymalna, a nie za wysoka. Kryzys nie może być usprawiedliwieniem dla pogorszenia standardu zarządzania obiektem i komfortu czy bezpieczeństwa klientów. Być może da się nieco zaoszczędzić np. na środkach czystości, ale nie na obsłudze. Natomiast jeśli spadną koszty zewnętrzne, np. koszty pracy, na pewno wpłynie to także na obniżenie naszych kosztów związanych z zarządzaniem.
[b]Co powinno być decydujące przy wyborze firmy do sprzątania?[/b]
Większość podstawowych funkcji serwisowych, takich jak sprzątanie, sprawy techniczne czy ochrona, jest outsourcingowana. My także kupujemy na zewnątrz usługi sprzątania i inne. Wybierając firmę zewnętrzną, bierzemy pod uwagę jakość świadczonych usług oraz cenę, która wcale nie musi być najniższa; ma być odpowiednia w stosunku do jakości.
[b]Na jak długo podpisuje się umowy z firmami sprzątającymi?[/b]
Umowy są zazwyczaj zawierane na czas nieokreślony, a ceny gwarantowane na 12 miesięcy. W umowie określony jest zakres usługi. Na przykład jest ustalane, że elewacja ma być czyszczona od zewnątrz i wewnątrz określoną ilość razy w roku, a przeszklenia w wejściach, okna od wewnątrz lub miejsca narażone na zabrudzenie – w zależności od potrzeb, nawet codziennie. Zazwyczaj usługa sprzątania i mycia elewacji zlecana jest jednej firmie, gdyż czynności te się uzupełniają.[/ramka]