Takie zmiany przewiduje uchwalone kilka dni temu przez Parlament Europejski nowe rozporządzenie upraszczające zasady świadczenia usług przewozów autokarowych.
Pozwoli ono kierowcom zatrudnionym w międzynarodowych okazjonalnych usługach transportowych (np. objazdowe wycieczki autokarowe) przesunąć cotygodniowy okres wypoczynku, tak by mogli pracować 12 kolejnych dni bez przerwy. Będzie to możliwe pod pewnymi warunkami (obowiązek odpoczynku przed i po wyjeździe, ograniczenie jazdy w nocy do trzech godzin itd.). Nowe zasady zaczną obowiązywać już od stycznia 2010 r. Zmiany powinny znacznie ograniczyć koszty przewoźników, które odbijały się na kieszeniach pasażerów. Do tej pory kierowcy autokarów musieli, zgodnie z unijnymi regulacjami, co sześć dni w podróży pauzować przez 24 godziny. Do obsługi wycieczki autokarowej musieli być więc wysyłani dwaj kierowcy lub przewoźnicy zatrudniali na ten czas obowiązkowego odpoczynku lokalnych kierowców.
Nowe regulacje dotyczą także zwykłego transportu międzynarodowego. Przewidują m.in. ograniczenie pustych przejazdów ciężarówek. Obecnie kierowca po dostarczeniu towaru najczęściej wraca do bazy.
Po zmianach przewoźnicy będą mogli zaplanować kierowcy trzy przewozy kabotażowe (tzn. przewóz pomiędzy miastami w jednym państwie UE) w ciągu siedmiu dni. Każdy z nich będzie się musiał odbyć w innym państwie unijnym położonym na trasie powrotnej.
[b]Nowe rozwiązania nie tylko przyniosą oszczędności przewoźnikom, ale także ograniczą emisję spalin.[/b]