Najbardziej rozpoznawalnym bankiem wśród małych przedsiębiorstw jest PKO BP. Jednak drugi pod tym względem Pekao w ostatnim roku znacznie zmniejszył dystans – wynika z sondażu przeprowadzonego przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR i Warszawski Instytut Bankowości.
Dwa lata temu różnica ta wynosiła 20,4 pkt proc., przed rokiem 15,1 pkt proc., a obecnie – tylko 6,8 proc.
– Poprawa wyniku Pekao w tym rankingu poprzez zmniejszenie różnicy, jaka dzieli go od lidera, to w dużym stopniu odłożony w czasie efekt fuzji z częścią Banku BPH, który miał bardzo mocną pozycję w segmencie obsługi firm – ocenia Andrzej Lech, prezes Warszawskiego Instytutu Bankowości.
W porównaniu z wynikami sondażu sprzed roku swoją lokatę w tej kategorii poprawiły Millennium Bank (z szóstego miejsca na czwarte) i mBank, który awansował z dziesiątej pozycji na szóstą.
Ogólna rozpoznawalność oznacza spontaniczną znajomość nazw banków, z którymi zdaniem ankietowanych najczęściej współpracują małe firmy. Zbadano także faktyczną współpracę firm z bankami.
Najwyższy odsetek badanych firm (23,5 proc.) zadeklarował, że ma rachunek w PKO BP, do posiadania konta bieżącego w Pekao przyznało się 14,7 proc. firm biorących udział w sondażu. Natomiast w przypadku 12,2 proc. badanych ich podstawowy rachunek prowadzi BZ WBK. Kolejność banków ze ścisłej czołówki w tej kategorii nie zmieniła się w ostatnim roku, ale swoje pozycje poprawiły mBank (z dziesiątej na szóstą) oraz Millennium (z siódmej na piątą).
Nadal najważniejszym źródłem informacji o ofercie jest kontakt z pracownikiem banku (70,1 proc.), choć coraz istotniejszą rolę pełni Internet i strony poszczególnych banków (66,5 proc.). – Dlatego jednym z najistotniejszych czynników przy wyborze banku jest odległość do najbliższej placówki i jakość obsługi, natomiast poziom opłat ma mniejsze znaczenie – komentuje Andrzej Lech.
Dodaje, że z przeprowadzonych badań wynika również, iż firmy bardzo rzadko decydują się na zmianę banku, ponieważ trudno w miarodajny sposób porównać ich ofertę, która dodatkowo dość często się zmienia.
Sondaż przeprowadzony został wśród firm, które rozpoczęły działalność przed 31 grudnia 2007 r., a ich roczne przychody nie przekraczały 3,6 mld zł.