Na wczorajszym posiedzeniu Sejm znowelizował [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BB09317A15068E7EE412B6E1B9BB4B56?id=173274]ustawę z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 z późn. zm)[/link].
Posłowie zdecydowali, że zmienione zostaną przepisy dotyczące zasad prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców. Obecnie zasady określają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5C27FAAD7215D4B11ADC3F311D184DF1?id=73963]rozporządzenia ministra pracy z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika[/link]. Zgodnie z nim pracodawca zakłada i prowadzi dla każdego kierowcy kartę ewidencji czasu pracy w zakresie obejmującym m.in. pracę w poszczególnych dobach, pracę w niedzielę i święta w porze nocnej czy w godzinach nadliczbowych. Znowelizowany art. 25 ustawy o czasie pracy kierowców mówi natomiast, że pracodawca będzie miał kilka możliwości prowadzenia ewidencji czasu pracy.
Ewidencja będzie mogła być prowadzona w formie zapisów na wykresówkach, wydruków danych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego, plików pobranych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego. Dopuszczalne będzie także ewidencjonowanie czasu pracy w formie innych dokumentów potwierdzających czas i rodzaj wykonywanej czynności, a także rejestrów opracowanych na podstawie wydruków czy plików pobranych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego. [b]Takie rozwiązanie jest bardzo korzystne, bo w praktyce ogranicza się tylko do przechowania danych, które same rejestrują się w urządzeniach zamontowanych w pojazdach. [/b]Przedsiębiorcy, których pracownicy przebywają w długich trasach, mają trudności z rzetelnym wypełnianiem papierowej ewidencji. Pracodawca będzie miał obowiązek przechowywać ewidencję przez trzy lata po zakończeniu okresu nią objętego.
Ponadto Sejm dostosował przepisy ustawy dotyczące limitowania pracy kierowcy w związku z jej wykonywaniem w porze nocnej do dyrektywy 2002/15/WE w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności transportu drogowego w trasie.
Obecnie kierowca musi pracować co najmniej cztery godziny w porze nocnej, by czas jego pracy był ograniczony do dziesięciu godzin. Zgodnie z nowymi przepisami czas pracy kierowcy, który w ogóle pracował w porze nocnej, nie może w danej dobie przekraczać dziesięciu godzin.