Możliwości związane z promocją i rozwojem markowych produktów pojawiły się właśnie przed firmami z województwa kujawsko-pomorskiego. Wszystko za sprawą programu regionalnego, a dokładniej jego działania 5.5 „Promocja i rozwój markowych produktów”. Wnioski będzie można składać już od 30 marca. Ta data jest w tym wypadku o tyle istotna, że konkurs będzie miał charakter otwarty. To oznacza, że wnioski będą oceniane na bieżąco, a konkurs potrwa do wyczerpania środków. Kto pierwszy złoży wniosek, ten ma większe szanse na dotację, jeśli oczywiście spełni kryteria formalne i merytoryczne. Do podziału jest ponad 7 mln zł.

[srodtytul]Nie tylko dla firm[/srodtytul]

Przedsiębiorcy muszą mieć świadomość, że w tym wyścigu po unijne środki będą rywalizować również z innymi podmiotami. Wśród uprawnionych do składania wniosków są bowiem:

- instytucje otoczenia biznesu,

- jednostki samorządu terytorialnego,

Reklama
Reklama

- organizacje pozarządowe (w tym np. lokalne grupy działania).

Jeśli chodzi o samych przedsiębiorców, to o wsparcie promocji własnych wyrobów mogą walczyć wszystkie firmy, zarówno te duże, jak i zaliczane do sektora MSP (łącznie z mikro). Muszą spełnić jedynie dwa warunki. Po pierwsze – muszą mieć siedzibę i działać na terenie regionu Kujaw i Pomorza. Po drugie – muszą działać na rynku minimum 12 miesięcy. Innymi słowy, ze wsparcia wyłączone są firmy dopiero rozpoczynające działalność. Ponadto do konkursu mogą się zgłaszać grupy przedsiębiorców (grupy kooperacyjne). Nie trzeba zatem działać indywidualnie, lecz warto również pomyśleć o połączeniu sił, co może być szczególnie korzystne przy promocji regionalnych wyrobów lub usług.

Co może zostać dofinansowane? Możliwości jest wiele.

[srodtytul]Misje i targi[/srodtytul]

W ramach tego konkursu na wsparcie mogą liczyć:

- promocja produktów regionalnych i lokalnych (przygotowanie strategii marketingowej, opracowanie i druk materiałów reklamowych i promocyjnych, przygotowanie filmów i prezentacji),

- przygotowanie i prezentacja oferty handlowej na targach i wystawach poza granicami kraju lub krajowych, jeśli mają międzynarodowy charakter (przygotowanie materiałów reklamowych i promocyjnych z tłumaczeniem ich na języki obce),

- dofinansowanie kosztów udziału w zagranicznych lub krajowych (ale o międzynarodowym charakterze) imprezach targowo-wystawienniczych, udziału przedsiębiorców w wyjazdowych misjach gospodarczych poza granice kraju (wynajęcie powierzchni wystawowej, przygotowanie stanowiska, transport niezbędnych materiałów, koszty osobowe).

Dodatkową możliwością, pośrednio związaną z budową i promocją regionalnej marki, jest ubieganie się o dofinansowanie na tworzenie i rozwój sieci współpracy między przedsiębiorcami i innymi podmiotami (w tym wsparcie dla klastrów i grup kooperacyjnych przedsiębiorstw).

[srodtytul]Rzecz o finansach[/srodtytul]

Skoro wiadomo już, kto i na co może się ubiegać o wsparcie, warto sprawdzić, jakie dotacje zostały przewidziane w działaniu 5.5. Poziom dofinansowania jest w tym wypadku ograniczony procentową wartością wsparcia lub maksymalną dotacją określoną kwotowo. I tak maksymalny udział dotacji w tzw. wydatkach kwalifikowanych wynosi: 70 proc. dla mikroprzedsiębiorstw, 60 proc. dla małych firm i 50 proc. dla średnich i dużych. Jednocześnie maksymalna kwota wsparcia nie może przekroczyć:

- 100 tys. zł w przypadku udziału w targach i wystawach (dla indywidualnego przedsiębiorcy),

- 40 tys. zł w przypadku działań informacyjno-promocyjnych,

- 40 tys. zł w przypadku wyjazdu z misją gospodarczą.

[ramka][b]GPP>przykład[/b]

Średnia firma planuje udział w międzynarodowych targach w Paryżu. Sam koszt wynajęcia powierzchni wystawowej na czas trwania imprezy wynosi 12 tys. zł. Przygotowanie materiałów reklamowych z uwzględnieniem ich tłumaczenia na język angielski, francuski i chiński to kolejny wydatek rzędu 8 tys. zł. Transport i ubezpieczenie materiałów stanowiących wyposażenie stanowiska to koszt 10 tys. zł. Wreszcie pobyt dwóch osób z firmy w Paryżu będzie ją kosztował 4 tys. zł. Całkowite wydatki wyniosą więc 34 tys. zł.

Firma może się zatem ubiegać o dofinansowanie w wysokości 17 tys. zł. W ten sposób może zaoszczędzić połowę wydatków, a tym samym pomyśleć o udziale w innych tego typu imprezach.[/ramka]

Konkurs ma charakter otwarty. Dlatego ustalona została jedynie data rozpoczęcia naboru wniosków.

[srodtytul]Gdzie z wnioskiem[/srodtytul]

Przedsiębiorcy mogą je składać [b]od 30 marca w kancelarii ogólnej urzędu marszałkowskiego (ul. Marii Skłodowskiej-Curie 73, pokój 112a, Toruń)[/b].

Dokumenty będą przyjmowane codziennie w godzinach pracy urzędu, tj. [b]w poniedziałki, środy i czwartki w godz. 7.30 – 15.30, we wtorki od 7.30 do 17.00 i w piątki od 7.30 do 14.00[/b].

Szczegółowe informacje, wzory dokumentów oraz wytyczne dostępne są na stronie internetowej [link=http://www.fundusze.kujawsko-pomorskie.pl]www.fundusze.kujawsko-pomorskie.pl[/link] lub [link=http://www.mojregion.eu]www.mojregion.eu[/link].

Informacje można również uzyskać [b]w punkcie konsultacyjnym, tel. 056 656 10 50 lub 056 656 10 55 albo w punkcie informacyjnym pod numerem tel. 056 621 83 41 lub 056 621 84 09[/b].

[ramka][b]Na co można liczyć[/b]

Od 12 lutego obowiązuje [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=300531]nowelizacja rozporządzenia ministra rozwoju regionalnego w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych (DzU z 2009 r. nr 23, poz. 140)[/link].

Stwarza ona nowe (większe) możliwości udzielania zaliczek dla przedsiębiorców. Zarząd województwa kujawsko-pomorskiego, korzystając z tych możliwości, 26 lutego podjął decyzję o uruchomieniu zaliczek dla beneficjentów programu regionalnego (odpowiednie zmiany zostały wprowadzone do tzw. uszczegółowienia tego programu). W tej chwili trwają jeszcze prace nad procedurami związanymi z udzielaniem takiego wyprzedzającego wsparcia. Powinno to być zachętą dla wszystkich firm w ubieganiu się o unijne dotacje. [/ramka]