[b]W artykule „[link=http://www.rp.pl/artykul/226002.html]Jak złożyć wadium w przetargu[/link]” przeczytałem, że o jego poprawnym wniesieniu decyduje moment zaksięgowania pieniędzy na koncie zamawiającego. Co jednak zrobić w sytuacji, w której zleciłem przelew dwa dni przed upływem terminu składania ofert, ale z powodu problemów technicznych mojego banku pieniądze zostały zaksięgowane na koncie zamawiającego już po terminie składania ofert? Czy jeśli ja dopełniłem wszelkich staranności, a zawinił bank, zamawiający ma podstawy do odrzucenia mojej oferty?[/b]
[b]Tak[/b] Dla zamawiającego bank nie jest bowiem stroną w przetargu. Mówiąc wprost – nie interesuje go, z jakiej przyczyny wadium nie zostało wpłacone.
Jeśli nie otrzymał go na czas, ma nie tylko prawo, ale i obowiązek odrzucenia oferty. Dla niego liczy się bowiem moment, w którym pieniądze znalazły się na jego koncie; data złożenia dyspozycji przelewu nie ma żadnego znaczenia.
Przedsiębiorca, który z powodu problemów technicznych stracił szanse na ubieganie się o zamówienie publiczne, może się domagać odszkodowania od banku. Może nawet żądać rekompensaty za utracone korzyści (zysk z realizacji zamówienia), ale tylko wtedy, gdy udowodni, że rzeczywiście wygrałby przetarg (jego oferta byłaby najkorzystniejsza).