Zwłoka w opłacie to jeden z głównych powodów utraty zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych - przyznaje Barbara Iskowacka z Wydziału Rozwoju Gospodarczego Urzędu Miasta w Zamościu.
W tym roku prezydent miasta wydał blisko 20 decyzji o wygaśnięciu koncesji właśnie z tego powodu.
Przedsiębiorcy najczęściej zapominają o terminach bądź tłumaczą się chorobą lub wyjazdem służbowym. Terminy opłat za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych ustalone są wart. 11[sup]1[/sup] ust. 7 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=71667]ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi[/link]. Przepis ten stanowi, że opłata ma być wnoszona na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach: do 31 stycznia, 31 maja i 30 września.
Nieopłacenie w terminie kolejnej raty powoduje, że koncesja wygasa z mocy prawa, a organ orzekający w sprawie zezwolenia ma jedynie obowiązek stwierdzić wygaśnięcie koncesji. Przepis art. 18 ust. 12 pkt 5 ustawy stanowi, że zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wygasa m.in. w przypadku niedokonania opłaty w wysokości określonej w przepisach (art. 11[sup]1[/sup] ust. 2 i 5) lub w terminach, o których mówi art. 11[sup]1[/sup] ust. 7.
Żaden z przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nie zawiera upoważnienia organów orzekających w sprawach o zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych do odstąpienia od tego obowiązku bądź przywrócenia lub odroczenia terminu wnoszenia opłat.
O ponowne zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych przedsiębiorca może się ubiegać dopiero po pół roku od utraty koncesji.