Wskazane właściwości charakterologiczne to tylko jedna grupa kryteriów, jakie ma spełniać kandydat na posadę dyrektora szkoły. Oprócz tego w grę wchodzą wymogi dotyczące jego kwalifikacji i doświadczenia.

Szkołą lub inną placówką oświatową kieruje przeważnie nauczyciel mianowany lub dyplomowany.

Wynika tak z art. 36

ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.)

.

Może nim również zostać tzw. menedżer, czyli osoba niebędąca nauczycielem (co jednak zdarza się rzadziej)

. Oczywiście zakresy kompetencji takich dyrektorów różnią się od siebie nieznacznie. Będący wyłącznie menedżerem nie może bowiem sprawować nadzoru pedagogicznego w placówce. W takim wypadku zadanie to otrzymuje pedagog, który zajmuje inne stanowisko kierownicze.

Jak już zaznaczyłam, przeważnie fotel dyrektora obejmuje nauczyciel mający odpowiedni stopień awansu zawodowego. Samo bycie przedstawicielem tej profesji to jednak za mało, aby aspirować na to stanowisko. Przyszły dyrektor musi jeszcze spełniać wiele warunków w zależności od rodzaju podległej mu placówki. Kryteria te określa rozporządzenie ministra edukacji i sportu z 6 maja 2003 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze, w poszczególnych typach szkół i placówek (DzU nr 89, poz. 826 ze zm.).