Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy z 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (DzU z 2004 r. nr 125, poz. 1317 z późn. zm).

Po nowelizacji jednostki służby medycyny pracy nie będą już miały obowiązku rozpoznawania i oceniania czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, a także ryzyka zawodowego. Zadania te będą wykonywać pracodawcy, jednostki medycyny pracy mają pełnić jedynie funkcje pomocnicze. Mają one polegać na współdziałaniu przy rozpoznawaniu zagrożeń w pracy. Służby mają też informować pracodawcę i załogę o ewentualności niekorzystnych następstw zdrowotnych ryzyka zawodowego w firmie.

Zgodnie z projektem na służby medycyny pracy nałożono obowiązek szkolenia pracowników w udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych przypadkach.

Nowelizacja dostosowuje przepisy do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 25 lipca 2006 r. uchylającego art. 21 ust. 1 pkt 3, który zobowiązywał samorząd województwa do finansowania kosztów profilaktycznej opieki zdrowotnej w odniesieniu do osób pracujących w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub w czasie przebywania w areszcie. Zgodnie z projektem opieka zdrowotna takich osób finansowana jest z budżetu państwa, którego dysponentem jest minister sprawiedliwości, chyba że obowiązek opieki profilaktycznej dla tych pracowników spoczywa na pracodawcy.

Rządowy projekt określa sankcje dla lekarzy, pielęgniarek i psychologów, u których stwierdzono uchybienia dotyczące zakresu i jakości przeprowadzanych badań profilaktycznych. Zaproponowano, by w przeciwieństwie do obecnie obowiązujących rozwiązań sankcje były bardziej skuteczne. Przewidziano więc możliwość wszczynania postępowania dyscyplinarnego lub postępowania w ramach odpowiedzialności zawodowej. Praktyka pokazuje, że wiele umów zawieranych przez pracodawców z jednostkami służby pracy dotyczących profilaktycznej opieki zdrowotnej ma fikcyjny charakter. By wyeliminować to zjawisko, umowy na świadczenie profilaktycznej opieki mają mieć formę pisemną.

zal