Chodzi o tych, którzy podlegają przepisom o transporcie drogowym, czyli jeżdżą ciężarówkami o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t oraz autobusami zabierającymi więcej niż dziewięć osób łącznie z kierowcą. Nie ma znaczenia, czy są to pracownicy etatowi, samozatrudnieni, czy przedsiębiorcy prowadzący swoje pojazdy.

Wykresówki to tarczki z tachografu potwierdzające czas prowadzenia auta, przerwy i odpoczynki. Do końca kwietnia 2006 r. kierowca w trasie musiał okazywać inspektorom transportu drogowego i innym uprawnionym do tego kontrolerom wykresówki za bieżący tydzień i za ostatni dzień poprzedniego tygodnia, kiedy prowadził. Obecnie musi wozić ich 15 (dokładniej – wszystkie używane w ciągu poprzednich 15 dni), nie licząc tej za ostatni dzień. Od 1 stycznia 2008 r. liczba wożonych przez kierowcę wykresówek znowu wzrośnie. Będzie on musiał okazywać dokument za bieżący dzień i aż za 28 poprzednich. Wynika to z rozporządzenia nr 561/2006/WE w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (DzU L 102/1 z 11 kwietnia 2006 r.).

Przypominamy, że wykresówki trzeba przechowywać w firmie przez rok po ich użyciu, zachowane w czytelnej formie i chronologicznie poukładane. Za nieokazanie tarczki tachografu grozi przewoźnikowi drogowemu kara w wysokości 500 zł za każdy dzień, z którego brakuje wykresówki, a kierowcy – mandat. W niektórych krajach Wspólnoty kary te są znacznie wyższe niż w Polsce.