Gdy złamie zakaz pracy w tym dniu, zapłaci grzywnę, a zatrudnionym dodatek za nadgodziny
– Prowadzę sklep spożywczy. 1 listopada będę sprzedawał w nim sam, ale 11 listopada (Narodowe Święto Niepodległości przypadające w niedzielę) zamierzam zaangażować pracowników. Czy za pracę w tym dniu muszę oddać zatrudnionym wolny dzień w innym terminie? – pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.
Osoby zatrudnione na umowę o pracę w ogóle nie mogą pracować np. w sklepie w święto 11 listopada. Nie ma znaczenia, że jest to niedziela. Zakaz pracy w święta w placówkach handlowych, który obowiązuje od 26 października br. (nowelizacja kodeksu pracy DzU nr 176, poz. 1239), dotyczy zarówno świąt, jak i świątecznych niedziel. Zatem w Narodowe Święto Niepodległości czytelnik musi zagwarantować pracownikom wolny dzień. Gdy tego nie zrobi, sam zapłaci grzywnę, a zatrudnionym do końca okresu rozliczeniowego będzie musiał oddać wolny dzień. A jeżeli pracownik nie będzie mógł odebrać wolnego w tym terminie, czytelnik wypłaci mu – prócz normalnego wynagrodzenia – 100-proc. dodatek.